11 vragen aan Timo van der Marel.Nederlands kampioen rallyrijden met z'n Opel ADAM R2.

Timo van der Marel

Als zoon van achtvoudig Nederlands rallykampioen Jan van der Marel is het racen Timo van der Marel met de paplepel ingegoten. Ook het talent en het doorzettingsvermogen is overgedragen, Timo is dit jaar al zeker van het kampioenschap in de RC4-klasse met zijn Opel ADAM R2.

Was het van kleins af aan al duidelijk dat je ook in de raceauto zou stappen?
‘Ja, eigenlijk wel. De liefde tussen mijn ouders bloeide op in de rallyauto – zij was zijn navigator. Dus ik heb goede genen. En de geschiedenis herhaalt zich, mijn Australische vrouw Rebecca is nu ook mijn navigator. We leerden elkaar kennen tijdens het wereldkampioenschap, eigenlijk waren we concurrenten. Nadat we een stel werden buiten het circuit, werden we ook een team in de auto.’

Hoe belangrijk is de navigator binnen het rallyrijden?
‘Net zo belangrijk – misschien wel belangrijker dan de coureur. Een navigator moet op zoveel dingen letten: het tijdschema, de route. Ze hebben het wel eens getest: de coureur heeft een piek in zijn hartslag tijdens de proef, de navigator heeft het hele weekend een verhoogde hartslag. Veel meer stress dus. Bij deze sport is iedereen belangrijk, van de rijder tot aan de monteur. Zonder een goed geolied team ben je nergens. En uiteraard is de auto zeer belangrijk.’

Zeer belangrijk. Ben je tevreden over je Opel ADAM R2?
‘Ontzettend! Het is de snelste auto in zijn klasse. Bovendien zeer betrouwbaar. In anderhalf jaar heb ik geen serieuze problemen met de auto gehad. Dat is vrij uniek in deze tak van sport.’

Je combineert het rallyrijden met een ‘normale’ baan. Hoe doe je dat?
‘Gelukkig is mijn werkgever vrij flexibel. Ik werk bij een aannemersbedrijf als werkvoorbereider/projectleider. De combinatie verloopt tot nu toe soepel, het verschil in adrenaline is alleen erg groot!’

Word je vaak herkend?
‘Als ik met de aanhanger met daarop de Opel ADAM R2 op pad ben, dan wordt er soms wel ingehaald en getoeterd. En pas zat ik op een boot vol rallyliefhebbers op weg naar een race in Finland. Ja, dan word ik wel herkend. Iedereen is enthousiast, ze komen gerust naast Rebecca en mij zitten voor een praatje. Dat is ook het mooie van deze sport: fans kunnen de race van dichtbij ervaren. Dit betreft zowel een persoonlijk praatje met de coureurs, als tijdens het racen langs de kant van de weg.’

Wat is er zo mooi aan het rallyrijden?
‘Ik doe een ding dat eigenlijk niet mag: héél hard rijden op bestaande wegen. Die worden speciaal voor ons afgezet. De snelheid geeft een enorme kick. Ik race over smalle wegen, met allerlei obstakels langs de route: bomen, heuvels etc. Ik moet mij enorm concentreren op het rijden. Tot nu toe is het goed gegaan, nog weinig crashes meegemaakt.’

Wat is je ultieme wedstrijd?
‘Dat is toch wel de WK Rally in Finland. Een mooie wedstrijd, een prachtige route, fijn geprepareerde gravelwegen, veel jumps en een hoge snelheid. Mooier wordt het niet. Ik heb ‘m nu twee keer gereden.’

Heb je je rijbewijs in één keer gehaald?
Ehhh, nee. Ik had iets te veel haast om mijn rijbewijs te halen en te weinig lesuren genomen. Het doet nog steeds een beetje pijn. Volgende vraag!’

Wat voor muziek luister je in de auto?
‘Met name pop: Top 40, Radio 538, Slam FM. Thuis ben ik meer van de relaxte muziek, lekker chill. Geen bonkende beats voor mij.’

Is er iemand bij wie je niet in de auto durft te stappen?
‘Nee, eigenlijk niet. Maar ik rij sowieso liever zelf. En anderen hebben ook liever dat ik rij. Ze worden soms toch een beetje nerveus als er een rallyrijder als bijrijder in de auto zit. En ik heb ook de neiging om anderen op hun stuurkunsten te beoordelen. Ik zeg dan niks, maar anderen hebben het wel door hoor!’

Wat is je doel?
‘Ik wil in de R5-klasse rijden, dat is mijn volgende droom. Meer pk’s, nog meer actie!’