Opel Kadett blaast tachtig kaarsjes uit.Het ongekend grote succes van de Opel Kadett.

Van Opel Kadett tot Opel Astra

Zeg ‘Kadett’ en de kans is groot dat je direct terugdenkt aan die bekende auto van Opel. De Kadett vierde onlangs zijn tachtigste verjaardag. Een mooi moment voor een terugblik op de Kadett-geschiedenis.

Typische kenmerken

Opvallend design, betaalbaar en kwalitatief uitstekend. Dankzij deze kenmerken was de Kadett van meet af aan een succesnummer. De verkoopcijfers liegen er niet om. In 1936 introduceerde Opel het eerste model en vier jaar later stond de teller al op 107.608 exemplaren! Niet slecht toch? En alles werd alleen maar beter.

De eerste Opel Kadett

1936-1940: de eerste Opel Kadett

Een auto voor het volk. Dat is de beste omschrijving voor de eerste Kadett en eigenlijk alle Kadett-generaties. Met vier zitplaatsen, een topsnelheid van bijna 100 km/u en een prijs van 2.100 Duitse mark, was de eerste Kadett een eerlijke en praktische auto. We citeren een Duitse krant op 5 december 1936: “De eerste tests laten zien dat de Kadett geen gewoon voertuig is in dit prijssegment.” Onder de motorkap had het model een gietijzeren 1,1-liter viercilindermotor met een vermogen van 17 kW (23 pk).

De eerste Opel Kadett

Modernste pers

Opel leverde de eerste Kadett als tweedeurs sedan, vierdeurs sedan en als tweedeurs cabriolet. Alle uitvoeringen werden in het Duitse Rüsselsheim geproduceerd. Opels fabriek had in 1936 de modernste pers voor carrosseriedelen ter wereld en de grootste pershal van Europa.

De eerste Opel Kadett

Hoogst ongebruikelijk

De Kadett viel vooral in de smaak door diverse nieuwigheden. Voor die tijd waren zaken als hydraulische remmen rondom, richtingaanwijzers, tochtvrije ventilatie via draaibare driehoeksruitjes en een “stofvrije” bagageruimte die ook via het interieur toegankelijk is hoogst ongebruikelijk in de klasse van de Kadett. Maar de Kadett had ze allemaal, standaard!

De eerste Opel Kadett

1962-1965: Opel Kadett A

De eerste Kadett kreeg in 1962 een opvolger in de vorm van de Kadett A. In de periode 1962 tot 1965 zijn van dit model bijna 650.000 exemplaren gebouwd. De Kadett A was dus een ongekend groot succes. Dit model had de tankdop van de brandstoftank aan de buitenkant van de auto, in plaats van in de kofferbak (zoals de grootste concurrent van destijds, de VW Kever, dat had). Het reclameteam van Opel wilde dat maar al te graag benadrukken in campagnes. Een bekende reclameboodschap luidde dan ook 'Opel Kadett, afgekort O.K, de kofferruimte ruikt nooit naar benzine'.

De Opel Kadett A

1965-1973: Opel Kadett B

In de periode september 1965 tot en met juli 1973 produceerde Opel de Kadett B. Met een vlakke, aflopende achterkant was het model een knipoog naar de populaire Amerikaanse fastbacks. De auto was opnieuw een schot in de roos met meer dan 2,6 miljoen verkochte exemplaren. Niet alleen in Duitsland, maar ook daarbuiten. In 1966 werd zelfs 50 procent van de productie geëxporteerd naar 120 landen.

De Opel Kadett B

1973-1979: Opel Kadett C

Ja, wie kent hem niet: de Opel Kadett C. Opel heeft hem geleverd als sedan, coupé en zelfs als cabrio. Met meer dan 1,7 miljoen geproduceerde exemplaren van 1973 tot 1979 was ook dit model een groot succes. “De Kadett rijdt niet alleen bijzonder goed, maar is ook nauwgezet ontworpen en perfect afgewerkt. Hij heeft weinig onderhoud nodig, is gemakkelijk te repareren en zuinig in gebruik”, aldus het automagazine Auto Motor und Sport in 1973. Memorabel is de GT/E die in 1975 op de IAA debuteerde. Deze 900 kilogram zware versie had een 1,9-litermotor met 77 kW (105 pk) en was succesvol in de rallysport.

De Opel Kadett C

1979-1984: Opel Kadett D

Door naar de Kadett D, de eerste Kadett met voorwielaandrijving, waarvan 2,1 miljoen exemplaren zijn gebouwd in de periode 1979 tot en met 1984. De Kadett D is geleverd als sedan, stationwagon en als hatchback. In januari 1983 verscheen er zelfs nog een Kadett GTE met een topsnelheid van 187 km/u, een 1,8-liter viercilindermotor met 85 kW (115 pk), een stugger en verlaagd onderstel, nieuw ontwikkelde stuurdempers en geventileerde schijfremmen voor. Onder de liefhebbers nog altijd gewild. Als je de kans krijgt: absoluut een keer in rijden!

De Opel Kadett D

1984-1991: Opel Kadett E

Met de Kadett E introduceerde Opel de laatste generatie onder de Kadett-naam. Van 1984 tot en met 1991 was dit model in productie. En gok eens hoeveel exemplaren? 1 miljoen, 2 miljoen of 3 miljoen? Fout! Van deze Kadett gingen maar liefst 3.779.289 exemplaren over de toonbank. Daarmee is de Kadett E de bestverkochte Opel tot dan toe. De auto blonk uit in aerodynamica. Dat mag ook wel na 1.200 uur testwerk in de windtunnel. De sportieve GSi met 110 kW (150 pk) uit 1987 was zelfs de meest aerodynamische hatchback ter wereld. Een mooie afsluiter van vijf generaties Kadett.

De Opel Kadett E

Van Kadett naar Astra

Na zes generaties Kadett in een periode van 55 jaar werd het tijd voor een nieuw compact model van Opel. Dat werd de Astra, waarvan de eerste in 1991 op de markt kwam. Van de eerste Kadett tot de huidige nieuwe Astra heeft Opel al meer dan 24 miljoen exemplaren verkocht. Veel hè? Sterker nog: zet al deze auto’s achter elkaar en er ontstaat een rij van meer dan 100.000 kilometer. Dat is tweeënhalf keer de omtrek van de aarde.

Het succes duurt voort met de nieuwe Astra. Sinds de introductie in 2015 heeft Opel nu al meer dan 275.000 nieuwe Astra’s verkocht. De auto valt in de smaak bij pers en publiek. Hij werd zelfs bekroond tot Auto van het Jaar 2016.

De huidige nieuwe Opel Astra