5 x rijden met een caravan.Opel Astra 1.4 Turbo verkozen tot Trekauto van het Jaar 2016.

Opel Astra Trekauto 2016

De zomervakantie staat voor de deur. De komende weken trekken we weer massaal naar het buitenland. En dat betekent ook dat tienduizenden caravans van stal worden gehaald. Het is in ons land bijzonder populair om met de caravan op vakantie te gaan. Sterker nog, na Zweden heeft Nederland de hoogste caravandichtheid van Europa.

Vanwege het toenemende aantal caravans in Nederland is Kampeer & Caravan Kampioen – het kampeerblad van de ANWB – in 1996 gestart met de jaarlijkse Trekauto van het Jaar-verkiezing. Daarbij worden verschillende auto’s op allerlei punten getest op hun kwaliteiten als caravantrekker. Uiteraard zijn de prestaties op de weg daarbij van groot belang, maar ook ruimteaanbod, praktische bruikbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding worden beoordeeld. 

De grote winnaar van de Trekauto van het Jaar 2016-verkiezing is de Opel Astra 1.4 Turbo! Volgens het juryrapport presteerde de Astra uitzonderlijk goed tijdens de uitwijkproef. Ook de wegligging op snelheid en in bochten bleek subliem met een 1.250 kilogram zware caravan.

Ook al ga je met de Trekauto van het Jaar op vakantie, is het niet vanzelfsprekend dat je goed bent voorbereid. Niemand zit te wachten op pech onderweg, een ongeluk of andere belemmeringen. Wij zetten een aantal handige tips op een rij.

1 - Zorg voor een goede gewichtsverdeling
Een verkeerde gewichtsverdeling kan ervoor zorgen dat de caravan gaat slingeren. Probeer alle bagage in de caravan dus zo goed mogelijk te verdelen. Leg zware spullen op de vloer, zo dicht mogelijk bij de as. Laat de watertanks niet onnodig gevuld en zet zware spullen vast zodat ze niet kunnen verschuiven.

2 - Controleer de kogeldruk
De kogeldruk is voor een groot deel bepalend voor de stabiliteit van de auto én de caravan. De kogeldruk is het (naar beneneden gerichte) gewicht op de trekhaak. Het formaat, gewicht en de verdeling van bagage in de auto en in de caravan hebben allemaal invloed op de kogeldruk. In het instructieboekje van de auto staat het maximale kogelgewicht dat Opel voorschrijft. Voor het meten van de kogeldruk zijn speciale meters te koop.

3 - Zijn de banden in orde?
Het klinkt zo simpel, maar nog steeds sneuvelen er elke zomer duizenden banden wegens gebrek aan controle. Check de banden op profieldiepte, beschadigingen en uitdroging. Kijk ook of het draagvermogen van de band voldoende is. Heel belangrijk is natuurlijk de bandenspanning. Een te zachte band wordt snel heet, waardoor de band kan klappen. Om diezelfde reden is het ook verstandig de achterbanden van de auto tot de maximum voorgeschreven spanning op te pompen.

4 - Check de remmen!
Met de caravan naar de bergen? Dan is het verstandig de remmen nog eens te controleren. Die luisteren namelijk heel nauw. En vooral bergafwaarts krijgen de remmen van de caravan het zwaar te verduren. Als die niet in goede staat verkeren, worden ze te heet en werken de remmen steeds slechter. In het ergste geval zijn de remvoeringen óf de remschijven aan het einde van hun Latijn.

5 - Oefening baart kunst
De meeste caravanbezitters trekken hun caravan één keer per jaar van stal. En autorijden met of zonder caravan is toch heel anders. Eenmaal op gang lijkt het mee te vallen, vooral rechtdoor. Maar vervolgens moet je ook scherpe bochten maken, achteruitrijden en manoeuvreren. Dat is andere koek en omdat veel caravanrijders te weinig oefenen, wordt er jaarlijks voor tonnen schade gereden. Doodzonde toch? Ga daarom nog eens goed oefenen met parkeren en manoeuvreren waar veel ruimte is.