Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test ProcedureOntdek meer over de nieuwe en realistischere verbruiksmeting.

Op 1 september 2017 is de officiële NEDC-meetmethode voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe auto’s vervangen door de WLTP-test. Belangrijkste reden hiervoor is dat de “Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” een realistischer beeld geeft van het praktijkverbruik.

Sinds de invoering van de gestandaardiseerde verbruiksmeting zijn auto’s en het rijgedrag van automobilisten sterk veranderd. Er zijn steeds meer zaken die wel van invloed zijn op het brandstofverbruik van auto’s, maar waar de NEDC-test geen rekening mee houdt. Daardoor is het verschil tussen theorie en praktijk steeds groter geworden.

Wat is het verschil?
Om cijfers te kunnen geven die beter overeenkomen met de reële omstandigheden, is een nieuwe testprocedure ontwikkeld. De WLTP-meetmethode die nu officieel is ingevoerd voor nieuwe auto's, omvat langere cyclustijden, kortere stopmomenten, langere afstanden, hogere snelheden, een sterkere maximale acceleratie en een realistischere bepaling van de rijweerstand in de verbruikstests. Tevens beperkt de test zich niet tot één bepaalde uitvoering, want ook de invloed van optionele voorzieningen wordt meegenomen. Ook bij de nieuwe WLTP-test zullen de meetresultaten afwijken van de praktijk, maar de metingen zijn wel nauwkeuriger.

Handige informatiewebsite
Ondanks dat het nog niet wettelijk verplicht was, startte Opel al in juni 2016 met verbruiksmetingen volgens de WLTP-test. Inmiddels zijn de nieuwste WLTP-verbruikscijfers van de Opel Astra, Astra Sports Tourer, Mokka X, Insignia en Insignia Sports Tourer, evenals handige uitlegvideo's te vinden op de speciale WLTP-informatiepagina.