Autobelastingen in 2017: dit moet je weten.Elektrisch rijden wordt steeds interessanter.

Per 1 januari 2017 worden opnieuw wijzigingen doorgevoerd op het gebied van autobelastingen. De grootste veranderingen gelden voor leaserijders, want de bijtellingstarieven gaan flink op de schop. Van de vier categorieën in 2016 (4%, 15%, 21% en 25%) blijven er twee over. Alleen volledig elektrisch aangedreven auto's vallen vanaf 2017 in de bijtellingscategorie van 4%. Voor alle andere auto's geldt een bijtelling van 22%.

Wie voor het einde van dit jaar een leaseauto met 15% of 21% aanschaft, betaalt voor een periode van maximaal 60 maanden (5 jaar) het bijtellinsgtarief dat gold op het moment van registratie.

Wat is bijtelling ook alweer?
Automobilisten die een auto van de zaak ook privé gebruiken (meer dan 500 km per jaar) moeten bijtelling betalen. In dat geval wordt een vooraf vastgesteld percentage (bijtelling) van de netto-catalogusprijs van de auto bij het inkomen opgeteld. En doordat je op papier meer geld verdient, betaal je mee aan de auto in de vorm van inkomstenbelasting.

Mrb
Ook fijn om te weten: vanaf 2017 gaat de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor reguliere personenvoertuigen met gemiddeld 2% omlaag.

Volledig elektrische auto's zijn volgend jaar vrijgesteld van mrb en voor plug-in hybrides geldt tot en met 2020 een halftarief.

Ampera-e
Voor de nieuwe, volledig elektrische Opel Ampera-e betaal je in 2017 geen BPM, geen MRB en slechts 4% bijtelling bij zakelijk gebruik. Kijk hier voor meer informatie.

Opel Ampera-e