De andere gezichten van Opel.Opel maakt niet alleen auto’s…

Je kent Opel vooral als autofabrikant, maar je moet ons eigenlijk zien als een aanbieder van diverse mobiliteitsoplossingen. Kijk maar even mee.

Delen maar!

Ooit gehoord van het concept autodelen? Het idee is vrij eenvoudig: je leent je auto uit aan iemand anders. Natuurlijk tegen betaling. Opel is een jaar geleden in Duitsland gestart met het deelautoprogramma CarUnity. Inmiddels zijn er meer dan 4.000 geregistreerde voertuigen. Een succes dus.

Hoe dat komt? In tegenstelling tot andere deelautoprogramma’s is CarUnity een ‘open platform’ waarbij gebruikers tegen betaling hun eigen auto uitlenen. Het is niet merkgebonden, dus iedereen kan deelnemen. Terwijl jij aan het werkt bent, kan de auto geld voor je verdienen. Is dat even slim! En het is minder belastend voor het milieu omdat er minder auto’s op straat rijden.

Te water!

Goed, tijd om een heel andere kant van Opel te laten zien. Want wist jij dat Opel zich ook toelegt op het ontwikkelen van buitenboordmotoren voor boten? We zijn op dat gebied zelfs heel innovatief. Zo lanceerden we onlangs zelfs de eerste 2,0-liter buitenboord-dieselmotor in de klasse van 200 pk. Deze motor is gebaseerd op de 2,0-liter dieselmotor die je gewoon kunt krijgen in onze Cascada, Insignia en Zafira. De naam van de buitenboord-dieselmotor luidt OXE, wat Zweeds is voor os. De reden is simpel: de dieselmotor is zo sterk en efficiënt als de spreekwoordelijke os.

Opel Test Center

Naast nieuwe mobiliteitsdiensten en buitenboordmotoren vormt de autoproductie natuurlijk het belangrijkste deel van onze activiteiten. Om te zorgen dat we zeer betrouwbare auto’s afleveren, testen we nieuwe modellen al meer dan een halve eeuw (sinds april 1966!) in het Opel Test Center in Dudenhofen. Op dit privéterrein hebben we 90 kilometer testfaciliteiten waar we in slechts 24 weken een levensduur van vijftien jaar of 200.000 km kunnen simuleren.

Toekomst geven aan mobiliteit

Onze testrijders leggen er dagelijks gezamenlijk 40.000 kilometer af! Het werk gaat continu door. Er zijn drie ploegen die zeven dagen per week rijden. De testrijders verslijten zo’n vijfhonderd banden per maand. Indrukwekkend toch? Auto’s bouwen is dan ook niet zo eenvoudig als het lijkt. Voor elke nieuwe auto - maar ook voor nieuwe motoren en diensten - halen we het onderste uit de kan. Dat moet wel, want alleen op deze manier geven we toekomst aan mobiliteit.