Ken jij ze alle 9?Dit zijn de voorgangers van de nieuwe Opel Astra Sports Tourer.

In de geschiedenis van Opel speelt de stationwagon een belangrijke rol. We zijn er zelfs groot mee geworden. De eerste stationwagon verscheen in 1963. Tijd voor een terugblik met een grote hoofdrol voor ruimte.

24 miljoen exemplaren

Laten we beginnen met een opvallend feitje: wie alle geproduceerde Opels Kadett en Astra achter elkaar zet, dat zijn er 24 miljoen (!) bij elkaar, komt uit op een lengte van 100.000 kilometer. For your information: dat is tweeënhalf keer de omtrek van de aarde. Indrukwekkend, en dat allemaal dankzij de komst van de Kadett A Caravan in 1963. Het model betekende het startsein van een succesvolle carrière van Opel in het stationwagonsegment.

1: Opel Kadett A (1963-1965)

De Kadett A Caravan was een echt ruimtewonder met een grote kofferbak en zelfs plaats voor zes personen dankzij een derde zitrij. De inkt vloeide rijkelijk op de orderpapieren en al snel was de Kadett Caravan marktleider in zijn segment met een totaal productieaantal van 650.000 stuks. Bijzonder aan de Opel Kadett A was dat de dop van de brandstoftank aan de buitenkant zat. Dat was bij concurrenten destijds wel anders. Het reclameteam kon het niet laten om een concurrent in Wolfsburg op de kast te jagen en schreef: “Opel Kadett, afgekort als O.K. De bagageruimte ruikt nooit naar benzine.”

2: Opel Kadett B (1965-1973)

De toon was gezet. De Kadett Caravan was een auto om in de gaten te houden. De vier meter lange Kadett B was nog populairder dan de eerste generatie. Van september 1965 tot juli 1973 zijn er meer dan 2,6 miljoen verkocht. Indrukwekkend was zijn 1,57 meter lange laadruimte.

3: Opel Kadett C (1973-1979)

De Kadett C die daarna kwam, ging eveneens als warme kadetjes over de toonbank. Opel verkocht er ongeveer 1,7 miljoen van tussen 1973 en 1979. Ook niet mis toch? Niet alleen de Kadett C Karavan groeide uit tot een waar icoon. De generatie was ook populair als sportcoupé in rallykleuren: de beroemde GT/E. Een Kadett C herken je direct aan zijn specifieke grille en de motorkap met in het midden een typische vouw.

4: Opel Kadett D (1979-1984)

De Kadett A, B en C hadden allemaal één ding met elkaar gemeen. Het waren achterwielaandrijvers. De Kadett D met voorwielaandrijving was wat dat betreft een game changer. De Caravan was een waar ruimtewonder. Met neergeklapte achterbank bood hij 1.425 liter opbergruimte. Die ruimte bleef niet onopgemerkt: tussen 1979 en 1984 kozen 2,1 miljoen mensen voor het model.

5: Opel Kadett E (1984-1991)

De laatste Kadett-generatie arriveerde in 1984. Van een stil afscheid was geen sprake. De Kadett E kwam, zag en overwon, want hij ontving de titel ‘Auto van het Jaar 1984’. Daarnaast ging de Kadett E de geschiedenisboeken in als de best verkochte Opel tot dan toe. Het exacte aantal: 3.779.289 exemplaren. De Kadett E reed door de wind als een warm mes door de boter. Dat kwam omdat de auto de beste stroomlijn in zijn klasse had: het resultaat van 1.200 uur testwerk in de windtunnel.

6: Opel Astra F (1991-1997)

In 1991 werd het tijd voor een nieuwe naam: de Astra. De alfabetische aanduiding van de eerdere Kadett-generaties bleef, vandaar dat deze Astra de Astra F wordt genoemd, omdat hij na de Kadett E op de markt kwam. De auto brak het verkooprecord van de Kadett E met een aantal van 4,13 miljoen stuks. De Astra F maakte grote stappen wat betreft veiligheid. Zo waren alle exemplaren voorzien van zijdelingse bescherming met dubbele stalen buisverstevigingen in alle portieren, actieve gordelspanners voor de voorstoelen en in hoogte verstelbare gordels en zittingen.

7: Opel Astra G (1998-2004)

De komst van nieuwe productietechnieken en veiligheidssystemen maken de Astra-generaties die volgden nog beter en veiliger. Zo was de carrosserie van de Astra G met een laag zink bedekt om roest te voorkomen. De Astra G was tevens de eerste Astra waarvan Opel een OPC-model uitbracht. OPC is een afkorting voor Opel Performance Center. De OPC-versie had een 160 pk sterke 2.0 EcoTEC-motor. Goed genoeg voor top van 220 km/u en een 0-100-tijd van 8,2 seconden.

8: Opel Astra H (2004-2010)

De Astra H won diverse vergelijkende tests in gespecialiseerde autotijdschriften. De auto werd beroemd vanwege zijn moderne technologie en goede rij-eigenschappen. Bijzonder was het adaptieve onderstel (IDS Plus) met elektronische dempingscontrole. In die tijd zag je dit systeem bijna alleen in modellen uit hogere segmenten en in sportauto’s.

9: Opel Astra J (2010-2015)

Van de naam Caravan wordt met de komst van de Astra J (2010-2015) afscheid genomen. Sindsdien luistert de stationwagonvariant van de Astra naar de naam Sports Tourer. De Astra J introduceert het nieuwe gezicht van Opel: sportiever en moderner. Aan een uitgebreide uitrusting ontbreekt het niet. De auto heeft een intelligent koplampsysteem, verkeersbordenherkenning en nieuwe generatie voorstoelen die de rug optimaal ondersteunen.

Nieuwe Astra maakt subtiele knipoog naar eerste Kadett

Natuurlijk zitten al die systemen (maar dan nog beter) ook in de laatste Astra Sports Tourer, generatie K. In dit model komt alle ervaring van de afgelopen generatie stationwagonmodellen samen. Dankzij slimme bouwtechnieken is de nieuwe Astra K Sports Tourer tot 190 kilogram lichter dan zijn voorganger.

Goede rij-eigenschappen en een rijke standaarduitrusting zetten de stationwagon in de spotlights. Hij won niet voor niets de ‘Auto van het Jaar 2016’ prijs. En misschien realiseer je het niet: de nieuwe Astra maakt een subtiele knipoog naar de eerste Kadett. Want meer dan een halve eeuw na de eerste Kadett met een 1,0-liter motor heeft de nieuwe Astra weer een krachtbron met dezelfde cilinderinhoud: een 77 kW (105 pk) sterke driecilinder benzinemotor turbo. Oude tijden herleven. Soort van.