Top 5 irritaties in het verkeerRob Geus zou zeggen: ''Daar word ik niet vrolijk van!''

Met meer dan acht miljoen personenauto’s op een vrij kleine oppervlakte, is het druk in Nederland. Files, ongelukken, ze zijn aan de orde van de dag. Dat leidt tot irritaties in het verkeer. Toch zijn er altijd mensen die er nog een schepje bovenop doen en de verkeersregels niet lijken te snappen.

1 - Onnodig links rijden

Volop ruimte op de rechterrijstrook, maar toch links blijven rijden. Het gebeurt dagelijks. De basisregel in het verkeer is: houd zoveel mogelijk rechts. Dat geldt ook op wegen met meer dan twee rijstroken. Keep your lane is iets Amerikaans, maar lijkt te zijn overgewaaid naar Nederland, want automobilisten rijden vaak lange tijd in het midden van de weg. Wie zoveel mogelijk rechts houdt, voorkomt dat andere automobilisten op een agressieve manier rechts gaan inhalen. Ook belangrijk: geef richting aan als je van rijstrook wisselt. Vergeet men ook nog wel eens.

2 – Bumperkleven

‘Als je dit kunt lezen ben je veel te dichtbij’. Het is een bekende bumpersticker, bedoeld voor bumperklevers. Van iemand die te dicht op de achterbumper rijdt, wordt niemand vrolijk. Rob Geus al helemaal niet. Het is bovendien gevaarlijk, want hoe kleiner de afstand, des te minder tijd om te reageren en des te groter de kans op een kop-staartbotsing.

3 - Harder gaan rijden als je wordt ingehaald

Sommige automobilisten hebben de neiging om harder te gaan rijden als iemand ze inhaalt. ‘Meerijden’ noemen we dat. Het is een soort automatische reactie van sommige automobilisten. Niet doen, want de doorstroming van het verkeer wordt er niet beter van en het wekt irritatie.

4 - Elkaar geen ruimte gunnen

Een ander iets gunnen in het verkeer, doe jij dat? Een voorbeeld: een auto probeert in te voegen. Op de linkerrijstrook is volop ruimte, maar de bestuurder op de rechterrijstrook van de weg blijft gewoon rechts rijden. Het gevolg: de bestuurder van de invoegende auto moet remmen om niet op de vluchtstrook te belanden. Wissel van rijstrook als dat kan, zodat de auto eenvoudig kan invoegen. Ga daarna weer naar rechts. Easy toch? En voor de medemens ook heel fijn.

5 - Op het laatste moment ritsen

De rijbaan gaat van drie naar twee rijstroken. Veel automobilisten gaan pas op het laatste moment een rijstrook naar rechts, waardoor het overige verkeer moet remmen en er onnodig files ontstaan. Als iedereen netjes op tijd gaat ritsen, bevordert dat de doorstroming aanzienlijk.

Opel en verkeersveiligheid

Opel heeft diverse systemen die de veiligheid in het verkeer helpen verbeteren. Neem Forward Collision Alert (FCA): een effectief systeem dat waarschuwt voor een dreigende aanrijding. Bij snelheden boven de 40 km/u waarschuwt het systeem met een geluids¬signaal en een lampje zodra je te hard op langzamer verkeer afrijdt. Ook handig: Traffic Sign Assistant (TSA): dit systeem herkent verkeersborden en helpt je om je aan de maximumsnelheid en andere verkeersbeperkingen te houden.

Meer weten over de veiligheidssystemen van onze modellen? Klik dan hier.