Topprestaties Insignia GSi op NordschleifeZeer snelle rondetijden dankzij toptechnologie

Opel Insignia GSi

De Nürburgring Nordschleife vormt een ware uitputtingsslag voor elke auto. Mede om die reden is het geliefd terrein voor testwerkzaamheden. Het zal je daarom niet verbazen dat ook Opel hier zijn modellen test. Hoe sneller de auto een ronde kan rijden, hoe beter de balans en performance. Op dat vlak maakt de nieuwe Opel Insignia GSi heel veel indruk. Hij is namelijk twaalf seconden sneller dan zijn voorganger, de Insignia OPC. Wow!

Opel Insignia GSi

'De Groene Hel'

Nog niet eerder van de Nürburgring gehoord? Even een snelle opfrisser. De oude Nürburgring – aan de voet van de Nürburg in de Eifel en oorspronkelijk 28 km lang – is op 18 juni 1927 in gebruik genomen als test- en racecircuit. Het circuit moest het karakter van de openbare weg hebben, zodat autofabrikanten hun nieuwe modellen daar konden testen. Door het heuvelachtige, bochtige en bosrijke gebied en de hoge moeilijkheidsgraad kreeg het circuit al snel de bijnaam ‘de Groene Hel’.

Volker Strycek

Een absolute kenner van de Nürburgring Nordschleife - tegenwoordig dik 20 kilometer lang - is Volker Strycek. Hij is voormalig coureur en tegenwoordig Director of Performance Cars and Motorsport bij Opel. Hij won in 2003 de 24-uursrace op het circuit in een Opel Astra V8 Coupé. Volker heeft met zijn team het onderstel van onze nieuwe Insignia Grand Sport GSi en Opel Insignia Sports Tourer GSi geperfectioneerd.

Opel Insignia GSi

Twaalf seconden sneller

Volker legt uit: “De lichtgewichtconstructie, het perfecte onderstel met aangepaste dempers en software, de unieke vierwielaandrijving en de sportieve banden maken de Insignia GSi precies zo nauwkeurig en scherp als we voor ogen hadden. De resultaten spreken voor zichzelf: ik rijd in de nieuwe Insignia GSi een ronde van de Nordschleife twaalf seconden sneller dan in zijn krachtigere voorganger, de Insignia OPC. Ik ga daarbij natuurlijk tot het uiterste. Op de moeilijkste delen van het circuit, de bochten en de trajecten die weinig grip bieden – dus waar de bestuurder het moet hebben van precisie en wegligging – is de GSi duidelijk sneller en gemakkelijker te besturen dan zijn voorganger.”

Opel Insignia GSi

Sportatleet in gezinsverpakking

Volker Strycek noemt het al: de Insignia GSi heeft de nodige aanpassingen ten opzichte van een reguliere Insignia. Het FlexRide-onderstel is bijvoorbeeld met 10 millimeter verlaagd. Verder heeft 'ie intelligente vierwielaandrijving met ‘torque vectoring’ dat het vermogen perfect verdeelt over alle vier de wielen. Rollen doet de GSi-uitmonstering op Michelin Pilot Sport 4 S-banden met 20-inch wielen. Krachtige Brembo-remmen (345 mm), instelbare schokdempers, aanpasbare karakteristiek van transmissie- en motormanagement en tot slot een minstens 160 kilogram lager gewicht dan de OPC-versie van de vorige Insignia, maken van de nieuwe Insignia GSi een sportatleet in gezinsverpakking.

Opel Insignia GSi

Competition-modus

Saillant detail: de GSi heeft een Competition-modus, te activeren met de ESP-knop. Druk twee keer en het ESP schakelt zich uit. Driften behoort daarna tot de mogelijkheden. Daar heb je wel wat power voor nodig. Je raadt het al: dat zit wel snor. Voorin lepelen we een krachtige 2,0-litermotor met 191 kW (260 pk) vermogen en een koppel van maar liefst 400 Nm. Een nieuwe BiTurbo dieselmotor met 154 kW (210 pk) en 480 Nm is ook mogelijk. Beide motoren koppelen we aan een geheel nieuwe automatische 8-trapstransmissie. Genoeg voor heel wat rijplezier. Of dat nu op het circuit of op de openbare weg is. De Insignia GSi staat z'n mannetje.