Waarom en waar rijden we links?Vroeger reed bijna iedereen links...

keep left

Met de auto naar Engeland? Dat is in het begin altijd even wennen, want daar rijden de auto’s aan de linker kant van de weg. Dus rechts inhalen en de andere kant opkijken als je oversteekt. Maar waarom rijden de Britten links en de rest van Europa rechts?

Ongeveer 35% van de wereldbevolking rijdt links. Behalve in Groot-Brittannië en Ierland ook in veel Britse oud-kolonies. Kijk HIER voor een overzicht van alle rechts- en linksrijdende landen.

vauxhall adam

Wij vinden links rijden maar vreemd, maar wist jij dat vroeger bijna iedereen aan de linker kant van de weg reed? Eeuwen geleden reden ridders op paarden al links, omdat zij met de rechterhand het zwaard droegen (de meeste mensen zijn immers rechtshandig) en zo hun tegenstander van dichtbij konden raken.

Eind jaren 1700 werden steeds grotere karren ingezet om steeds meer goederen te vervoeren. Die karren werden voortgetrokken door vier of zelfs meer paarden. De koetsier zat meestal links op de kar, want dat was de ideale plaats om met de zweep in zijn rechterhand de paarden aan te kunnen drijven. Vanuit die positie is het overzichtelijker om tegemoetkomend verkeer aan de linkerkant te hebben, dus reden koetsiers altijd rechts van de weg.

keep left

Begin jaren 1800 werd het in steeds meer steden en landen verplicht om rechts te rijden. In vrijwel alle landen die door Napoleon waren veroverd, werd rechts gereden, waaronder Nederland. In andere landen bleef men consequent links rijden, waaronder Groot-Brittannië inclusief alle kolonies waar de Britse wetten van kracht waren.

Na de Tweede Wereldoorlog was Zweden de enige natie op het vaste land van Europa waar nog links gereden werd. Tot zondag 3 september 1967, om 5 uur ’s morgens, toen het Zweedse verkeer officieel rechts ging rijden. Die omschakeling had nogal wat voeten in de aarde, zo te zien in onderstaande video. 

In de jaren zestig overwoog Groot-Brittannië ook over te schakelen, maar dat kwam er uiteindelijk nooit van. Nu zijn Groot-Brittannië, Ierland, Cyprus en Malta nog de enige landen in Europa waar ‘aan de verkeerde kant’ gereden wordt.