Opel & Feyenoord hand in hand voor de Hartstichting. Centraal doel 200.000 vrijwilligers voor landelijk oproepsysteem.

Opel en Feyenoord slaan de handen ineen en gaan een bijdrage leveren aan een van de strategische doelstellingen van de Hartstichting. Deze maatschappelijke invulling van het partnership tussen Opel en Feyenoord heeft tot doel om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen zes minuten te kunnen reanimeren bij een hartstilstand. Het werven van in totaal 200.000 vrijwilligers is daarbij het centrale doel. In het kader van ‘Hand in hand voor het leven’, volgde de Feyenoord-selectie op de dag van de bekendmaking alvast een reanimatiecursus in De Kuip.

Bij aanvang van het hoofdsponsorschap van Feyenoord – op 1 juli 2013 – gaf Opel reeds te kennen dat het meer wilde zijn dan alleen de naam op het shirt. Deze maatschappelijke invulling is echter geen eenrichtingsbenadering; ook Feyenoord zal de samenwerking voor en met de Hartstichting centraal stellen in haar MVO-beleid. Eric Gudde, algemeen directeur Feyenoord: “De hartstocht bij het Feyenoord-legioen, de beleving waarmee onze hoofdsponsor auto’s ontwikkelt: dat gaat over passie, het doet je hart sneller kloppen. Maar wat als je hart er plotseling mee ophoudt? Dan is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. En dat willen Opel en Feyenoord samen bewerkstelligen, voor en met de Hartstichting. Dat gaat veel verder dan clubliefde, het is een zaak die ons allen aangaat. Dat maakt deze overeenkomst uniek, voor de betrokken partijen en voor Nederland.”

200.000 vrijwilligers
Elke week krijgen zo’n 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen zes minuten kan de overlevingskans verdubbelen. Om in héél Nederland binnen zes minuten tot reanimatie over te kunnen gaan – voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn – zijn in totaal 200.000 vrijwilligers nodig. Centraal doel van het unieke partnership tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting is om dit aantal te realiseren. Nieuwe aanmelders ontvangen een uniek polsbandje met de opdruk ‘Voor het Leven’.