Opel Ampera-e valt in de prijzen!Elektrische Opel bekroond met de 'Paul Pietsch Award'.

Opel Ampera-E

Het magazine auto motor und sport heeft de Opel Ampera-e bekroond met de toonaangevende ‘International Paul Pietsch Award 2017’. De prijs wordt toegekend aan nieuwe modellen die opvallen door buitengewone en bruikbare technologie. De jury bestaat uit hoofdredacteuren van auto motor und sport en de partnerbladen die in 21 landen verschijnen. De Opel Ampera-e kreeg 41% van de stemmen, 10% meer dan de nummer twee.

Karl-Thomas Neumann, CEO van Opel, nam de prijs in ontvangst tijdens een ceremoniële bijeenkomst in het congrescentrum van Stuttgart. “De Ampera-e is als elektrische auto heel geschikt voor dagelijks gebruik. Door de actieradius van meer dan 500 kilometer hoeven gebruikers zich beduidend minder zorgen te maken dat zij stranden met een lege accu. De ‘Paul Pietsch Award’ zien we als een erkenning dat de Ampera-e, die later dit jaar bij dealers verschijnt, zijn belofte in de praktijk waarmaakt.”

De speciale prijs, die sinds 1989 wordt uitgereikt, is vernoemd naar Paul Pietsch, een voormalige Grand-Prix-coureur en medeoprichter van de Motor Presse Stuttgart. Om genomineerd te kunnen worden, moet een innovatief nieuw model voldoen aan een aantal criteria. Hij moet klaar zijn voor serieproductie en van grote waarde zijn voor klanten op het vlak van milieu, comfort, veiligheid en verbruik.

Nieuw hoofdstuk voor elektrische mobiliteit
Met zijn actieradius van meer dan 500 kilometer (volgens NDEC-cyclus, voorlopige waarde) opent de Ampera-e een nieuw hoofdstuk voor elektrische mobiliteit. Zelfs volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), die het praktische rijbereik benadert, biedt de Ampera-e een actieradius van 380 kilometer. Een halfuur opladen van de lithium-ion batterij met een 50kW DC-snellader levert 150 kilometer extra rijbereik op (gemiddeld, gemeten volgens voorlopige NEDC-tests).

Daarbij is de Ampera-e flink temperamentvol, dankzij het koppel van 360 Nm en het maximumvermogen van 150kW (204pk). De acceleratie van 0 tot 50 km/u is in 3,2 seconden te voltooien en de tussensprint van 80-120 km/u vergt slechts 4,5 seconden (voorlopige cijfers). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u ten gunste van de actieradius.