Opel's nieuwe vlaggenschip: Insignia Grand Sport.Pure emotie: design geïnspireerd op Monza Concept.

Wij onthullen de eerste exclusieve foto’s van de nieuwe Insignia Grand Sport, die in de loop van 2017 op de markt komt. Op alle vlakken is de nieuwe Insignia Grand Sport uitzonderlijk. Hij is lichter, ruimer, efficiënter, slimmer en dynamischer dan ooit en heeft een atletische vormgeving.

Ultramoderne assistentie- en comfortvoorzieningen
De nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt indruk met ultramoderne assistentie- en comfortvoorzieningen. Ook staat de veiligheid voorop met uitstekende rijhulpsystemen. Geen enkel ander model in dit segment biedt zo’n grote range aan intelligente technologieën als de nieuwe Insignia.

  • Head-updisplay: informatie over snelheid, verkeersborden, navigatie en ingestelde of begrensde snelheid wordt geprojecteerd op de display direct in het zicht van de bestuurder. Op deze manier kan die zich maximaal concentreren op de weg.
  • Adaptive Cruise Control: dit systeem meet de afstand tussen de auto en de voorligger en past automatisch de snelheid aan. Het systeem schakelt automatisch de noodremfunctie in als de afstand abrupt aanzienlijk afneemt.
  • Lane Keep Assist met Lane Departure Warning: dit systeem waarschuwt en voert subtiele stuurcorrecties uit om ongelukken te voorkomen tijdens het onbedoeld verlaten van de rijstrook.
  • Rear Cross Traffic Alert: dit systeem maakt gebruik van radarsensoren in de achterbumper om objecten binnen 20 meter links en rechts naast het voertuig te detecteren. De kijkhoek bedraagt 90º. Een nuttige toepassing bij het achteruit inparkeren of wegrijden bij beperkt zicht.
  • IntelliLux LED®-matrixverlichting: Het grotere aantal LED-elementen (32!) zorgt ervoor dat diverse lichtpatronen zich kunnen aanpassen aan elke verkeerssituatie en dat de schakeling tussen diverse lichtpatronen soepeler verloopt dan ooit. De lichtintensiteit in de binnenste matrixsegmenten neemt afhankelijk van de stuurhoek toe zodat u maximaal zicht heeft in bochten. Als extra zorgt een andere ‘high beam spotlight’ samen met ingeschakeld grootlicht voor een lichtbereik tot wel 400 meter.
  • IntelliLink-systemen: De nieuwste IntelliLink-systemen met ondersteuning van Apple CarPlay zijn leverbaar in de nieuwe Insignia. Het koppelen van een smartphone aan het infotainmentsysteem is kinderspel en opladen kan draadloos dankzij de ingebouwde inductielader.
  • Opel OnStar: Ook Opel OnStar, de succesvolle en handige persoonlijke mobiliteitsassistent van Opel, is aanwezig en geeft zekerheid met systemen als Automatic Crash Response en Stolen Vehicle Assistance. Dankzij een ingebouwde Wi-Fi-hotspot kunnen tot zeven apparaten tegelijk online zijn.
  • Aluminium motorkap: Zelfs de veiligheid van mensen buiten de auto is naar een hoger plan getild. Zo heeft de Insignia als eerste Opel een actieve aluminium motorkap, wat de voetgangersveiligheid ten goede komt in geval van een aanrijding. 
  • Ergonomische stoelen: De premium, ergonomische stoelen bieden een unieke combinatie van zijdelingse steun en massage-, geheugen- en ventilatiefuncties in aanvulling op de standaard verstelmogelijkheden. Passagiers achterin zitten comfortabeler dan ooit dankzij geïntegreerde stoelverwarming in de buitenste zitplaatsen. 

Design geïnspireerd op Monza Concept
De veelgeprezen Monza Concept was de inspiratiebron voor het in- en exterieurdesign. De lengte van het vijfdeursmodel is nagenoeg identiek aan dat van zijn voorganger, maar het gewicht van de kale carrosserie van de nieuwe Insignia is wel zo’n zestig kg lager. In totaal kan de gewichtsbesparing oplopen tot 175 kg. De grotere spoorbreedte en lagere daklijn benadrukken het indrukwekkende en sportieve postuur. Dankzij de kortere overhang vóór en achter heeft de Insignia Grand Sport een langere wielbasis dan de huidige Insignia. De wielen zijn dichter bij de hoeken van de carrosserie geplaatst. De nieuwe proporties maken van de auto een ware Gran Turismo.

De prominente grille en ranke koplampen benadrukken de brede opzet van de voorzijde en geven de auto een stoer uiterlijk. De grille is lager geplaatst dan die van het vorige model en benadrukt de solide look. De compromisloze dynamiek loopt door in de zijkant van de carrosserie. De ‘sweepspear’, die start in de voordeur, zorgt voor een dynamische uitstraling en verwijst naar de atletische vormen van de Monza Concept.

De zijruiten zijn aan de bovenkant voorzien van een verchroomde strip en samen met de coupévormige daklijn zorgt dat ervoor dat de auto lager en breder oogt. De ‘blade’-vorm in de lagere portierdelen leidt de aandacht van de kijker naar de achterkant. Heldere en simpele lijnen gecombineerd met kenmerkende LED-verlichting in een dubbele ‘wing’-vorm maken de achterzijde van de auto een indrukwekkend geheel. Het nieuwe, centraal geplaatste derde remlicht met LED-techniek is geïntegreerd in de daklijn en geeft de achterzijde van de Insignia een hightech look. Een ander voordeel van het sportieve carrosserieontwerp is de extreem lage luchtweerstand. De Cw-waarde van de Insignia Grand Sport bedraagt 0,26. Daarmee is dit een van de meest aerodynamische auto’s in zijn klasse.

Interieur
De aandacht voor het kleinste detail is ook zichtbaar in het interieur. Strakke lijnen, gladde oppervlakken en toonaangevend vakmanschap bieden een gevoel van elegantie. De cockpit is gericht op de bestuurder, die in de nieuwe Insignia drie centimeter lager zit dan in de huidige Insignia. De algehele beleving is intuïtief, comfortabel en uiterst gemakkelijk. De bestuurder voelt hierdoor nog beter wat de auto doet en ondergaat een compleet nieuwe rijervaring. De middenconsole is zo ingedeeld dat de bestuurder maximale controle heeft en overal makkelijk bij kan. De grotere wielbasis geeft passagiers achterin meer zitruimte en de bagageruimte bedraagt 490 liter tot 1.450 liter.

Aandrijftechnieken die het rijplezier verhogen
De auto is vanaf de verkoopstart volgend jaar leverbaar met diverse turbomotoren en transmissies. De hoogst efficiënte achttrapsautomaat is helemaal nieuw en maakt indruk met toonaangevend schakelcomfort. De transmissieverhoudingen zijn uitgebreid en de schakelacties verlopen soepel en vrijwel onmerkbaar. Daardoor accelereert de auto gewillig, zelfs bij lage toerentallen. De inwendige wrijving van de achttrapsautomaat, die in eerste instantie alleen in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar is, is geminimaliseerd, wat de efficiency ten goede komt.

De nieuwe, intelligente vierwielaandrijving is een andere highlight. Twee elektronisch aangestuurde multiplaatkoppelingen vervangen het achterdifferentieel. Voor het eerst biedt het AWD-systeem van Opel torque vectoring – de beste manier om de aandrijfkracht over te brengen op de weg, of die nu nat, glad of met sneeuw bedekt is. Het voertuig ontvangt stuurimpulsen via de actief gecontroleerde koppelverdeling naar de afzonderlijke wielen. Een voorbeeld: in een bocht stuurt het systeem extra koppel naar het buitenste wiel zodat de bochtenprecisie van de Insignia Grand Sport toeneemt. Het systeem reageert in milliseconden wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt, zodat de auto onder alle omstandigheden stabiel en makkelijk bestuurbaar blijft.

Het verder geoptimaliseerde FlexRide-onderstel vormt de basis voor een optimaal rijgedrag onder alle omstandigheden. Het systeem past de instelling van dempers, besturing, gasrespons, ESP en schakelmomenten (bij automatische transmissie) onafhankelijk of gebaseerd op de ingeschakelde rijmodi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ aan. De nieuwe ‘Drive Mode Control’-software vormt het hart van het adaptieve onderstel. Het systeem analyseert continu de geleverde informatie van sensoren en instellingen en herkent de rijstijl van de bestuurder.

De nieuwe, coupé-achtige Opel Insignia Grand Sport beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève, in maart 2017. De marktintroductie vindt plaats in het 2e kwartaal van 2017. Prijzen zullen in het 1ste kwartaal bekend worden gemaakt. De Insignia-familie wordt later uitgebreid met een nieuwe Insignia Sports Tourer en een Insignia Country Tourer.