Moderne vierwielaandrijving nieuwe Insignia.Voor de beste tractie op elk wegdek.

De nieuwe Opel Insignia met 8-traps automatische transmissie wordt leverbaar met moderne vierwielaandrijving met ‘torque vectoring’. Daarmee biedt dit model de beste dynamiek en wegligging en een optimaal gevoel van wat er zich onder de banden afspeelt.

Nieuwe maatstaf in de middenklasse
“De nieuwste generatie van de Opel Insignia is de nieuwe maatstaf in de middenklasse”, zegt William F. Bertagni, Vice President Vehicle Engineering Europe van Opel. “Torque vectoring is de meest vooruitstrevende manier om de aandrijfkrachten maximaal over te brengen naar het wegdek. De nieuwe Insignia met vierwielaandrijving met torque vectoring doet op het gebied van rijplezier niets onder voor het beste wat in de autowereld te koop is.”

Vierwielaandrijving met torque vectoring is de beste manier om het koppel optimaal te benutten, of de weg nu nat of droog is, en of het geijzeld of gesneeuwd heeft. Opel voorziet de nieuwe Insignia 4x4 van Twinster-vierwielaandrijving, met een aandrijfmodule voor de achterwielen met een dubbele koppeling zónder differentieel. Dat is iets bijzonders; de conventionele systemen voldoen niet aan de eisen die Opel stelt op het gebied van prestaties en verbruik en daarom kiest Opel voor deze innovatieve aanpak.

Onafhankelijk
Het aandrijfsysteem van de nieuwe Opel Insignia leidt het aandrijfkoppel onafhankelijk naar één of beide achterwielen. Torque vectoring is mogelijk in het gehele toerengebied van de motor. In bochten wordt meer koppel naar het buitenste achterwiel geleid, wat ervoor zorgt dat de auto directer reageert op de input van de bestuurder en met meer precisie de bocht volgt.
Torque vectoring draagt ook bij aan de veiligheid, doordat het systeem het aandrijfkoppel regelt op basis van de toestand van het wegdek en de mate waarin de bestuurder gas geeft en instuurt. Daardoor ligt de auto stabieler op de weg en is deze beter te besturen.

In combinatie met het adaptieve Flexride onderstel kan de bestuurder van de nieuwe Opel Insignia 4x4  de koppelverdeling aan zijn eigen voorkeuren aanpassen. In de ‘Tour’-stand reageert de Insignia heel stabiel en neutraal, terwijl de stand ‘Sport’ de Insignia een sportiever en directer weggedrag geeft.