Skip To Content
Home

Interview: Opel-designers Gallion en Engler"Dit is het, de essentie van Opel"

OpeOpel-ontwerpers George Gallion en Friedhelm Engler

Opel-ontwerpers George Gallion en Friedhelm Engler hebben we eerder aan jullie voorgesteld. In dit interview gaan ze dieper in op hun creaties: de Opel Manta A en nieuwe generatie Opel Mokka.

De Opel Manta A bestaat alweer vijftig jaar. De geestelijk vader van deze iconische sportcoupé is George Gallion. Samen met Friedhelm Engler – dé Opel Director Design Execution – blikt hij terug op de Manta A en kijkt hij naar de overeenkomsten tussen de Manta A en nieuwe Mokka.

GALLION: “Er zit een Manta in de nieuwe Mokka! Het Manta-DNA is overgebracht op het front van de Mokka, de VizorDe Mokka heeft dezelfde uitdrukking op zijn gezicht als de Manta destijds: eenvoudig maar trots.” ENGLER: “Gedurfd en puur - zo omschrijven we de nieuwe designtaal van Opel.”

GALLION: “Dat wist ik niet. Maar ik kan het zien! Perfecte verhoudingen, duidelijke lijnen en de krachtige achterkant - jullie hebben het geweldig gedaan. En kijk naar de daklijn van de Mokka: de ADAM doet de groeten.”

OpeOpel-ontwerpers George Gallion en Friedhelm Engler

ENGLER: “We hadden tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Mokka al een duidelijk idee, een visie. We hadden de Opel Blitz, de grille en koplampen samengebracht tot een opvallend designelement waarin Manta-DNA zit. De Manta-grille, omlijst door een slanke chromen balk, de dubbele koplampen met een zwarte achtergrond, typisch Opel.”

ENGLER: “Met de GT X Experimental hebben we een conceptstudie ontwikkeld die de waarden van Opel belichaamt en laat zien waar onze reis ons in de toekomst naartoe zal brengen. Gedurfde proporties, teruggebracht tot de essentie. Het was Michael Lohscheller, de CEO van Opel, die ons benaderde na een presentatie van de GT X Experimental en vroeg: ‚Kon de volgende Mokka er niet zo uitzien?’ Natuurlijk waren we meteen verslaafd aan het idee. En ik ben blij als mensen de Manta-genen in de Mokka herkennen. Maar Opel is nooit retro geweest. We doen geen retro-design. Dat is een absolute no-go.”

GALLION: “Absoluut. Als ontwerpers dromen van hun werk, dromen wij van de toekomst. Het verleden geeft alleen hints en aanwijzingen. Dat was al onze filosofie in de jaren zestig.”

Gallion ontwierp de Manta in de zomer van 1969. Dé zomer dat de eerste man op de maan liep en er honderdduizenden mensen de ‘Summer of Love’ vierden op Woodstock ...

GALLION: “En ik had een ‘Summer of Work’, haha. Mijn toenmalige baas, Chuck Jordan, had me de taak gegeven om een concurrent voor de Ford Capri te ontwikkelen. Chuck ging op vakantie met de woorden: ‘Als ik terugkom, moet het af zijn.’ We hadden zes weken. Het was een progressieve tijd - we waren op zoek naar nieuwe vormen. Tijdens die zomer lieten we verouderde auto-ontwerpbenaderingen achterwege.”

ENGLER: “Slechts zes weken - dat is een behoorlijk ambitieus tijdframe.”

OpeOpel-ontwerpers George Gallion en Friedhelm Engler

GALLION: “Dat was het zeker. We begonnen elke ochtend om 8 uur stipt. Maar het was ook magisch. Bij Opel hadden we op dat moment de eerste ontwerpafdeling in Europa. De beste mensen waren daar verzameld. Het ontwerp van de achterkant was grotendeels op zijn plaats, we konden ons concentreren op de voorkant. We hadden geen tijd om onze eigen richtingaanwijzers of koplampen te ontwikkelen. Dus keken we rond en namen de koplampen van de Olympia, die net uitgefaseerd was. En het is ons gelukt: een begeerlijke auto aanbieden voor zo'n bescheiden prijs dat veel mensen hem konden betalen.”

ENGLER: “Dit is een constante die Opel kenmerkt: we hebben altijd de ambitie gehad om geweldige auto's voor iedereen beschikbaar te maken.”

Gallion vertrok in de zomer van ’69 naar Parijs. Die reis had grote invloed op de Manta.

GALLION: “Zeker! We wilden de nieuwe auto Manta noemen en de vorm van de rog als ons embleem gebruiken. Maar niemand kon ons vertellen hoe de mantarog er zelfs maar uitzag. Behalve Jacques Cousteau, de legendarische oceanograaf. Dus vloog ik naar Parijs om hem te zien en zijn onderwaterfoto's te bekijken. In de Franse hoofdstad vond de Opel Manta eindelijk zijn identiteit en kreeg hij een chromen embleem op de voorspatborden. Maar eerlijk gezegd: tot dan was het de meest vermoeiende zomer van mijn leven."

“Oh George, kom op, weet je - wij ontwerpers, we maken maar een paar schetsen”, zegt Engler met een knipoog.

OpeOpel-ontwerpers George Gallion en Friedhelm Engler

GALLION: “Ja, klopt, het goede oude cliché. De ontwerper zit zijn hele leven in een café en maakt krabbels met pen en papier. Jij bent de enige die ik dit vertel: toen ik een paar dagen geleden een tekening wilde maken voor de Manta Meeting op Timmendorfer Strand, moest ik eerst nieuwe pennen kopen - mijn oude waren opgedroogd.” Dat de Manta A een hit zou worden, kon niemand van te voren weten.

GALLION: De Rolling Stones stonden ook niet in de studio en besloten dat het liedje een hit zou worden. Het succes wordt bepaald door de mensen buiten. Dat de Manta bijvoorbeeld zo succesvol werd, heeft veel met toeval te maken: het was de juiste auto op het juiste moment.”

ENGLER: “George, de Manta een toeval? Maar zo ken ik je, altijd zo bescheiden. Over één ding heb je gelijk: het gaat niet om het ontwerpen van een mooie auto. Je moet een begeerlijke auto maken die bij de tijd past. De weken en maanden dat we aan de nieuwe Mokka hebben gewerkt, waren bijzonder. We hebben de conceptstudie omgezet in een productieauto. Alles kwam perfect samen. Het voelde goed.”