GRATIS BLUEINJECTION SOFTWARE-UPDATE!

U bent de eigenaar van een Opel die voorzien is van BlueInjection-Technologie. Wij willen u graag nog schoner en milieuvriendelijker laten rijden, door de motorbesturing van uw dieselmotor te optimaliseren. Hierdoor zal het BlueInjection-systeem nog efficiënter werken, zodat de uitstoot van stikstofoxide (NOx) tot een minimum beperkt wordt en voldoet aan de toekomstige emissienorm, die in september 2017 van kracht wordt.

 

Wij nodigen u uit om een afspraak te maken met uw Opel dealer, die met een gratis software-update zal zorgen dat uw motor voldoet aan de toekomstige emissie-eisen.

Wij optimaliseren uw motor software. De voordelen:

 

Geen kosten voor u

 

Updates binnen één uur gedaan

 

Geen impact op verbruik en prestaties

ZOEK EEN OPEL DEALER.

Zoek hieronder op naam vestiging, woonplaats of postcode.

SERVICE HOTLINE

020 654 5751

Komt uw auto in aanmerking voor de update? Bel ons!

WAT IS DE BLUEINJECTION-TECHNOLOGIE VAN OPEL?

BlueInjection is de baanbrekende SCR-dieseltechnologie van Opel die gebruik maakt van AdBlue®* om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) tot een minimum te verlagen, waardoor diesel rijden aanzienlijk schoner wordt.

 

*Gedeponeerd handelsmerk van Verband der Automobilindustrie e.V.

 

 

Vorige
  • WANNEER MOET U BIJVULLEN?

    Wanneer de motor van uw auto is uitgerust met de BlueInjection-technologie, dient u ongeveer om de 4.000 tot 6.500 km AdBlue® bij te vullen, afhankelijk van het type auto, de motor en uw rijstijl. Een lampje in het dashboard geeft duidelijk aan wanneer het tijd wordt om bij te vullen.

  • HOE VULT UADBLUE® BIJ?

    U kunt heel gemakkelijk zelf AdBlue® bijvullen, maar u kunt het desgewenst ook door uw Opel dealer laten verzorgen.

Volgende
Vorige
  • WHEN TO REFILL?

  • HOW TO REFILL?

Volgende

BlueInjection Technology

Watch Video

VEELGESTELDE VRAGEN OVER BLUEINJECTION EN ADBLUE®.

Wat is AdBlue®?

AdBlue® is een niet-zure, niet-ontvlambare, kleurloze en geurloze vloeistof die uit 32% ureum en 68% water bestaat. Doordat de vloeistof grotendeels uit water bestaat, bevriest deze bij -11°C (bij een concentratie van 32% ureum wordt het laagste vriespunt van een ereum-water-oplossing bereikt). Om te zorgen dat uw auto ook bij lagere temperaturen ongestoord kan rijden, zijn alle AdBlue® tanks uitgerust met een verwarmingselement dat indien nodig voldoende vloeistof ontdooit om de uitstoot laag te houden.

Wat houdt de SCR technologie in?

SCR betekent "Selective Catalytic Reduction". Het is een technologie die gebruikt wordt om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door dieselmotoren te beperken. Dit gebeurt door AdBlue®, een oplossing van 32% ureum in gedemineraliseerd water direct in het uitlaatsysteem te injecteren. Bij verhitting door de hete uitlaatgassen komt uit de AdBlue® ammoniak (NH3) vrij, dat reageert met de stikstofoxide (NO en NO2, die vervolgens in de katalysator worden omgezet in onschadelijke stikstof (N2) en waterdamp (H2O).

Zijn er ook alternatieven voor de SCR technologie?

De SCR-technologie is op dit moment de meest geavanceerde technologie om de uitstoot van dieselmotoren te verminderen en te voldoen aan toekomstige, nog strengere normen. Om die reden heeft Opel besloten om de BlueInjection-technologie (de SCR-technologie van Opel) vanaf 2018 toe te passen op alle dieselmotoren.

Wat gebeurt er wanneer ik niet bijvul?

Als de AdBlue® tank leeg is, kan de motor na uitschakeling niet meer opnieuw gestart worden! Dit is geen fout, maar een wettelijk verplichte eigenschap van het systeem. Wanneer dit gebeurt, dient de tank eerst volledig gevuld te worden voordat u weer kunt starten.

Waar moet ik opletten bij het kopen van AdBlue®?

• U dient allereerst te letten op vermelding van het AdBlue® handelsmerk en de normen ISO 22241-1 en DIN 70070 op de fles of het blik.
• We raden u daarnaast sterk aan om alleen flessen en blikken te gebruiken met een vaste verbinding met de vultuit (doorgaans via een geschroefde adapter). Dit beperkt het risico van morsen.
• Aangezien AdBlue® een beperkte houdbaarheid heeft, dient u ook de uiterste houdbaarheidsdatum te controleren, zowel bij aankoop als op het moment dat u de tank gaat bijvullen.

Aangezien AdBlue® al langer gebruikt wordt voor bedrijfswagens, kan ik AdBlue® ook bijvullen bij een tankstation voor vrachtwagens?

Wij raden u af om AdBlue® bij te vullen aan een AdBlue® pomp bij een tankstation voor vrachtwagens en bussen, aangezien de instroomsnelheid van dit soort pompen te snel is voor personenauto's. Bij de meeste vrachtwagens dient bovendien de vulmond ontgrendeld te worden via een magneet in de vulopening, die in Opel personenauto's niet aanwezig is.

 

Het goede nieuws is dat steeds meer tankstations in diverse Europese landen AdBlue® pompen met een lage stroomsnelheid plaatsen, die geschikt zijn voor personenauto's. Bijvullen met dit type pomp gaat gemakkelijk en snel.

Wat moet ik doen als ik AdBlue® mors op mijn wagen en/of kleren?

Als u een kleine hoeveelheid AdBlue® op de lak van uw wagen morst, kunt u deze eenvoudig wegvegen met een doek en de lak schoonspoelen met water.
Als u AdBlue® morst op uw kleren en/of handen kunt u dit eenvoudig reinigen door overvloedig te spoelen met schoon water.

Is er een mogelijkheid om een grotere AdBlue® tank te laten installeren?

Opel biedt deze mogelijkheid niet. Er is voor elk type wagen slechts één maat tank, die speciaal ontworpen is met het oog op efficiency en gewichtsbeperking.

Wie is de fabrikant van AdBlue®?

AdBlue® is een gedeponeerd handelsmerk van VDA (Verband der Automobilindustrie), de Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie. General Motors (het moederbedrijf van Opel) heeft een wereldwijde licentie voor al zijn merken verkregen. AdBlue® wordt gefabriceerd door diverse chemiebedrijven, die aan exacte normen moeten voldoen. Alleen fabrikanten en distributeurs die aan deze normen voldoen en over een licentie beschikken, mogen de naam "AdBlue®" gebruiken.

Lees meer

Informatie voor personenauto's

Informatie voor bedrijfswagens

Close

De AdBlue® tank is uitgerust met sensoren die ervoor zorgen dat u gefaseerd op de hoogte wordt gebracht als het niveau te laag wordt.

Dit gebeurt in drie fasen:
• Als de resterende afstand 2.400 km bedraagt (of minder, afhankelijk van het gemiddelde verbruik), gaat kort een waarschuwingslapje branden op het display van de boordcomputer.
• Als de resterende afstand minder dan 1.750 km is, gaat elke keer dat u start een waarschuwingslampje branden.
• Als de resterende afstand 900 km bedraagt, blijft een waarschuwingslampje knipperen totdat u AdBlue® heeft bijgevuld.
• Na het compleet leegrijden van de AdBlue tank, kan de motor niet meer gestart worden.

 

Het is nodig om ongeveer om de 4.000-6.500 km Adblue® bij te vullen.

Als de AdBlue® tank helemaal leeg is, dient het systeem volledig bijgevuld te worden, voordat de auto opnieuw kan worden gestart.

 

Close

• De vulopening bevindt zich direct naast de dieselbrandstofvulopening.
• De tankdop is gekleurd en kan eenvoudig met de hand opengedraaid worden.
• Voor het bijvullen kunt u gebruik maken van de flessen of blikken AdBlue® voor personenauto's, doorgaans voorzien van een vaste schenktuit, die bij veel tankstations verkocht worden. Steeds meer tankstations in Europa zijn daarnaast voorzien van een AdBlue® pomp voor personenauto's. Hiervan kunt u eveneens gebruik maken. Maak geen gebruik van AdBlue® pompen op tankstations voor vrachtwagens en bussen!
• Als u wilt bijvullen, kunt u kiezen uit een groot aantal merken en flessen/blikken met verschillende inhoud. U kunt het bijvullen ook door uw Opel dealer laten doen.
• Mocht u een beetje AdBlue® op de lak van uw auto morsen, veeg dit dan eenvoudig weg met een doek en maak vervolgens schoon met water.

Close

• De innovatieve BlueInjection-techologie van Opel maakt deel uit van het systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Het is een zogenaamd SCR-system ("Selective Catalytic Reductionn").
Bij de BlueInjection-technologie wordt AdBlue® rechtstreeks in het uitlaatsysteem geïnjecteerd, waardoor een chemische reactie ontstaat die schadelijke stikstofoxide (NOx) omzet in stikstof en waterdamp, die niet schadelijk zijn voor het milieu.
• AdBlue® is een niet-zure, niet-ontvlambare, kleurloze en geurloze vloeistof die uit 32% ureum en 68% water bestaat.

Close

Wij dragen er zorg voor dat uw auto net zo zuinig rijdt als voor de update als het aankomt op brandstofverbruik, prestaties en het geluidsniveau. Een consequentie van de motorupdate is dat het gemiddelde AdBlue® verbruik zal toenemen. Onderstaand vindt u de belangrijkste informatie:

900km voordat uw AdBlue® tank leeg is krijgt u de volgende melding:
Motor Herstart Voorkomen over 900 km.

Mocht u deze melding ontvangen vul uw AdBlue® aan met minimaal 5l.

Wanneer de tank volledig leeg is zal de motor niet opnieuw starten.

 

* Verbruik is afhankelijk van rijgedrag en voertuiggewicht.
** Tank moet compleet gevuld zijn.

 

Verbruik:

 

Insignia 2.0 CDTI
Fuel consumption in l/100 km: in de stad 5.8 - 5.5, buiten de stad 4.0 - 3.6, gecombineerd 4.7 - 4.3,; CO2 uitstoot in g/km: gecombineerd 124 - 114.

Volgens de regulatie R (EC) No. 715/2007 (in the version respectively applicable).