Home

Q&A met Timo van der MarelEen overzicht van de leukste inzendingen

Via Facebook kregen volgers van Opel drie dagen lang de kans om een vraag te stellen aan Timo van der Marel. Vooraf wist Timo niet zo goed wat hij kon verwachten, achteraf was hij erg enthousiast: “Je kon zien dat er veel echte rally liefhebbers tussen zaten. Er zijn een aantal goede vragen gesteld. Het leuke aan zo’n Q&A is dat iedereen iets anders van je wil weten. De ene vraagt naar mijn toekomstplannen en de ander naar mijn favoriete auto. Iemand vroeg me zelfs mee uiteten… ;-).”

Zie hieronder een aantal van de ingezonden vragen met antwoord, uit het ‘interview’ via Facebook.

Vraag van Jeroen Engels: Timo, stel je had een tijdmachine. Naar welk jaar zou je reizen om een rally en of kampioenschap te rijden? Met welke auto en tegen wie?

Antwoord van Timo: Hi Jeroen, met een tijdmachine zou ik terug gaan naar de jaren '80 waarin de klassieke groep B auto’s nog reden. Dit was echt een hele gave periode in de rallysport, waarbij de rijder belangrijker is dan de auto om goed te kunnen presteren. Dit zou mooi zijn geweest met een Opel Manta 400 tegen mijn eigen vader, die destijds ook voor Opel reed.

Vraag van Mariet Wachtmeester: Mag ik een keer meerijden?

Antwoord van Timo: Die vraag moet je aan mijn navigator stellen. Dat is mijn vrouw Rebecca en zij stelt haar plaats niet makkelijk ter beschikking.

Vraag van Berny Hilberts: Wanneer mag ik een keer naast jou in de rally ADAM zitten?

Antwoord van Timo: Bij de KNAF autosportbond kan je je opgeven om je licentie te halen zodat het toegestaan is om te navigeren en zelf te rijden, Berny. Laten we daarmee beginnen, wie weet zoek ik ooit een vervanger.

Vraag van Dirk Beekman: Ik had het je natuurlijk ook zaterdag kunnen vragen, maar hoe vond je het om onlangs eens bij een echte voetbalclub als Feyenoord te zijn geweest. Ik zal hier niet zeggen wat jouw club is, dat doe ik je niet aan.

Antwoord van Timo: Haha leuke opmerking, Dirk. Je bedoelt denk ik de prank met de Feyenoord-spelers! Dat was enorm grappig want wat is er nou leuker dan anderen voor de gek te houden...

Vraag van Marcel Anneese: Timo, ik vind het prachtig hoe jij en Opel de Rally promoten, een rally-rijdend echtpaar! Maar de vraag is: Waarom zie ik dat op RTL7 niet terug bij Rally RTLGP Rally Special? Ik heb jullie een krappe seconde in beeld gezien (Hellendoorn).

Antwoord van Timo: Leuke reactie en terechte vraag! RTL GP is een commerciële zender en om daar op uitgezonden te worden verlangen zij dus wel van je dat er betaald wordt. Wij richten ons vaak op andere marketing kanalen.

Vraag van Lisa van Dongen: Timo.... waarom de keuze voor een 2wiel aangedreven auto voor de rally en waarom geen 4x4 zoals een EVO? 

Antwoord van Timo: De Opel ADAM R2 is de enige moderne auto van Opel in de rallysport. Het is niet mogelijk om zomaar een eigen model in te brengen helaas. Een 4x4 heeft zijn charme maar deze auto trekt nu wel heel veel aandacht.

Vraag van Alfons Hilberts: Welke rallyauto zou je nog een keer willen rijden Timo?

Antwoord van Timo: Hi Alfons, een Opel Corsa R5. Deze zou eigenlijk vorig jaar toegelaten worden op de rallypaden maar dit is op dit moment nog niet gebeurd. Deze auto is een klasse hoger en heeft 280PK en 4x4.

Vraag van Remco Bergsma: Met welke klassieke Opel zou je nog wel eens een rally willen rijden?

Antwoord van Timo: De Opel Manta 400. Een oude Groep B auto. Fanstastisch lijkt me dat!

Vraag van Irene van der Laan: Hoi Timo, naar welke rally wedstrijd die dit jaar nog komen gaat, kijk je het meeste uit?

Antwoord van Timo: Hi Irene, dit jaar kijk ik denk ik het meest uit naar Rally du Valais in Zwitserland, omdat ik nog nooit een wedstrijd in dit land heb gereden. Maar stiekem kijk ik ook heel erg uit naar de meest klassieke wedstrijd in de wereld; de WRC van Monte Carlo, maar die is in Januari van 2019. 

Vraag van Danique Anja Lubbinge: Hoi hoi Timo, wat vind je dat er aan de Nederlandse rally’s veranderd moet worden?

Antwoord van Timo: Leuke vraag! Dat is moeilijk te zeggen. De organisatoren in NL doen enorm hun best, maar het is onmogelijk om proeven te maken die net zo uitdagend zijn als in het buitenland. Onze wegen in NL zijn van een te goede kwaliteit, haha.