Skip To Content
Home

“We hebben twee doelen met Corsa-e Rally”Ontwikkeling Corsa-e Rally op schema

Opel Corsa-e Rally

Het testprogramma van de nieuwe Opel Corsa-e Rally draait inmiddels op volle toeren. We spreken met Jörg Schrott, directeur Opel Motorsport, over de stand van zaken en de doelstellingen.

Beginfase

Momenteel ondergaan er twee prototypen van de batterij-elektrische rally-Corsa duurtests in het testcentrum van Opel in Dudenhofen. Schrott: “We hebben twee doelen. We rijden met beide prototypen zo veel mogelijk kilometers om snel veel praktijkdata te verzamelen. We hebben geen referentie voor onze elektrische rallyauto en daarom moesten we in de beginfase van de ontwikkeling werken met berekeningen en simulaties. Die kunnen we nu gaan vervangen door praktijkgegevens. Ook onderzoeken we de belastbaarheid en de temperatuurhuishouding van het accupakket onder rallyomstandigheden. Daarop passen we zo nodig de software aan. Maar tot nu toe verloopt het testprogramma vrijwel probleemloos.”

Opel Corsa-e Rally

Merkencupauto

Als dat allemaal loopt, dan wordt het tijd voor de volgende fase: zoveel mogelijk snelheid uit de 1036 pk (100 kW) sterke elektrische rallyauto halen. Ook dat wordt vast en zeker een uitdaging voor de ingenieurs. Schrott: “Het is belangrijk voor een merkencupauto dat de prestaties onder alle omstandigheden constant en direct beschikbaar zijn om alle deelnemers gelijke kansen te bieden. Daarbij willen we de uitstekende prestaties van zijn voorganger, in de Opel ADAM Cup, evenaren en overtreffen. En dat gaat ons lukken.”

Opel Corsa-e Rally

Lekker veel koppel

Het vermogen van de nieuwe Corsa-e Rally is ongeveer gelijk aan dat van de ADAM Cup car, maar de Corsa-e Rally heeft met 260 Nm wel beduidend meer koppel. Nog een voordeel: dankzij het in de bodem geïntegreerde 50 kWh accupakket – gelijk aan de Corsa-e productieauto - heeft de Corsa-e Rally een laag zwaartepunt en is ook de gewichtsverdeling uitstekend. Schrott: “Dat is natuurlijk extreem belangrijk voor een snelle rallyauto. Om het onderstel optimaal uitgebalanceerd te maken, gaan we vanaf januari 2020 echte proeven simuleren. Zodra de ontwikkeling van de Corsa-e Rally afgerond is, bouwen we een ‘referentieauto’. Op basis daarvan produceren we de auto’s voor onze klanten. Voor het eerste seizoen van de Opel Corsa-e Rally Cup – 2020-2021 – willen we twintig auto’s maken, waarvan we de eerste vijftien in de zomer afleveren aan klantenteams, op tijd voor het testevenement in juli 2020.”

Opel Corsa-e Rally

Drie rijmodi

De nieuwe Opel Corsa-e Rally krijgt drie rijmodi: WP, WP Regen en Eco. In de WP-modus (Wertungsprüfung, ofwel rallyproef) zijn het maximale vermogen en koppel beschikbaar. In de WP Regen-modus is het koppel aangepast aan de mogelijk gladde ondergrond, want elektrische auto’s leveren het maximumkoppel immers al vanaf stilstand. De teams gebruiken de energiezuinige Eco-modus op de trajecten tussen de proeven en van en naar de servicelocaties.

Opel Corsa-e Rally