Bij Opel maken we ons klaar voor de compleet nieuwe generatie Mokka. De productie start al in het vierde kwartaal van 2020 en begin 2021 staat ie in de showrooms. Voor de nieuwe Mokka heeft Opel diverse ontwikkelingsdoelen gesteld, waarbij extra focus ligt op rijdynamiek, efficiency en hoogwaardige kwaliteit. In deze tweedelige reeks nemen we je mee achter de schermen. Want wat komt er kijken bij de ontwikkeling van een nieuwe Opel? Deze keer fase 2: tests op hoge snelheid op Duitse testcircuits.
Rodgau-Dudenhofen Test Center
Opel-testingenieur Gunnar Nees is inmiddels terug uit het Zweedse Lapland. We ontmoeten hem deze keer in Duitsland. Gunnar bestuurt deze keer een prototype van de nieuwe Opel Mokka op het Rodgau-Dudenhofen Test Center van Opel. Karsten Bohle, de projectcoördinator van de tweede generatie Opel Mokka, sluit zich aan bij Gunnar Nees. De nieuwe Opel Mokka is na uitgebreide testsessies in de kou klaar voor zijn eindexamens op het testcentrum van Opel.
Nieuwe aanwinst
“We kijken er allemaal naar uit om klanten te zien rijden in de nieuwe Mokka. De testritten verlopen voorspoedig, ook doordat onze nieuwe aanwinst met zijn lage gewicht en compacte buitenafmetingen goed reageert op alle aanpassingen. De besturing en het comfort zijn super. De Mokka is een genot om in te rijden. Het ontwikkelingswerk was erg leuk”, zegt Bohle.
Replica’s
Het Rodgau-Dudenhofen Test Center ligt niet ver van het Opel-hoofdkantoor in Rüsselsheim en biedt replica’s van allerlei typen wegdek in Europa. Opel-ingenieurs testen hier al tientallen jaren en hebben zodoende een enorme schat aan ervaring opgebouwd. De vering en dempers worden tijdens testwerkzaamheden met regelmaat aangepast om de balans tussen reactievermogen en sportieve precisie te verbeteren.
’Martelpad’
Tijdens ‘schudden’ moet het rijcomfort en de interieurakoestiek onveranderd blijven – zelfs als de Mokka over het zogeheten ‘martelpad’ rijdt. Dankzij opmerkelijk getemperde weggeluiden biedt de nieuwe Mokka optimaal akoestisch comfort. De stilte draagt ook bij aan de algehele comfortbeleving in het interieur.
Harmonie
Op het handlingscircuit van Dudenhofen worden de besturing en wielophanging verfijnd. De nieuwe Mokka heeft standaard McPherson-veerpoten met dubbele spoorstangen voor meer stijfheid aan de voorzijde, alsook meer precisie en wendbaarheid. De crossover verandert gretig van richting en laat zich eenvoudig besturen, terwijl de rijhulpsystemen in harmonie met de auto zijn afgestemd.
Ultieme discipline
Daarna volgt de ultieme discipline: rijden op zeer hoge snelheid over de beroemde hogesnelheids-kombaan van 4,8 kilometer met tot wel 40 graden kanting in bochten. Deze test vereist ‘rock-solid’ stabiliteit onder alle snelheden.
Keurmerk
Opel test hier ook uitwijkmanoeuvres. Opel-ingenieurs geven pas een ‘Autobahn-keurmerk’ als de auto alle tests op de hogesnelheids-kombaan doorstaat. Inmiddels heeft de nieuwe Mokka deze sessies met glans doorstaan. Opel gaat nog tot komende zomer door met de testwerkzaamheden. Als de compacte B-segment crossover gereed is, gaat in het vierde kwartaal van 2020 de productie van start. En dan duurt het niet lang meer tot je de nieuwe Mokka in de Nederlandse showrooms kunt vinden.
De nieuwe Opel Mokka in het kort:
- Compleet nieuw platform, genaamd CMP (Common Modular Platform)
- Wordt leverbaar met benzine- en dieselmotoren, maar ook met batterij-elektrische aandrijflijn
- Zeer sterke staalsoorten toegepast voor extra stijfheid
- Tot 120 kilogram lichter van vorige Mokka
- Batterijpakket van 100% elektrische Opel Mokka-e ligt zeer laag in de bodemsectie
Fun fact: De ontwikkelingsauto’s van de nieuwe generatie Mokka zijn nog voorzien van opvallende camouflage: een grote gele ‘K’ op groen-zwarte graphics. De ‘K’ verwijst naar Mokka. De 3D-achtige graphics verbergen de contouren van het voertuig.