Home

Eerste seizoen ADAC Opel e-Rally Cup afgerondRallycoureur Timo van der Marel pakt brons!

ADAC Opel e-Rally Cup

2021 was het debuutjaar van de nieuwe ADAC Opel e-Rally Cup. Eind oktober vond de laatste reis van het seizoen plaats en dus kunnen we de balans opmaken. De Nederlandse Rallycoureur Timo van der Marel kan terugkijken op een succesvol eerste seizoen van de ADAC Opel e-Rally Cup. Timo wist samen met navigator Erwin Berkhof – uitkomend voor Opel Nederland – het brons te pakken!

Van vier naar drie

Eind oktober stond de Sachsen Rally in het Duitse Zwickau op het programma, de laatste rally van het seizoen. Daar verscheen Van der Marel als vierde in het klassement aan de start. Met zeven punten achterstand op de nummer drie had Van der Marel nog één kans om een podiumplaats in het eindklassement te bemachtigen.

ADAC Opel e-Rally Cup

Veel publiek

De Sachsen Rally vond plaats in het centrum van Zwickau en trok veel publiek. Het was zelfs de drukstbezochte rally van dit seizoen, mede dankzij het goede weer. Dat maakte ook de bandenkeuze makkelijk, want bij alle proeven kon zonder twijfel op de droogweerbanden worden gereden.

Moeilijk gemaakt

“Na de eerste proeven op de vrijdag stonden we tweede in het weekendklassement”, zegt Timo van der Marel. “Voor de zaterdag hielden we dan ook vast aan ons plan: overal voluit! Onze directe concurrent in het kampioenschap, Luca Waldherr, stond na de vrijdag op de vierde plaats. We hebben het hem behoorlijk moeilijk gemaakt.”

ADAC Opel e-Rally Cup

Power Stage

De laatste proef was een zogenaamde Power Stage, waarbij de rijders strijden voor een afzonderlijk klassement. De Power Stage werd gewonnen door Van der Marel, terwijl Luca Waldherr als vierde eindigde. Daarmee eindigde de Nederlander uiteindelijk als derde in het eindklassement, precies 1 punt boven Waldherr.

Technische proeven

Van der Marel: “Het was een inhaalrace uit het boekje, zo mooi! De Sachsen Rally bestaat uit mooie proeven in een prachtige omgeving. Bij dit soort technische proeven, met veel bochten en hoogteverschillen, ligt onze kracht. We zijn heel trots op de geleverde prestaties! Ook Opel verdient complimenten. Het merk heeft deze elektrische rallyklasse in een jaar tijd behoorlijk op de kaart gezet. De ADAC Opel e-Rally Cup is een reusachtige stap vooruit op gebied van innovatie, een mooi eerste hoofdstuk van een jongensboek.”

ADAC Opel e-Rally Cup

Eindklassement ADAC Opel e-Rally Cup

1. Laurent Pellier: 239 punten
2. Max Reiter: 174 punten
3. Timo van der Marel: 156 punten
4. Luca Waldherr:155 punten
5. Alexander Kattenbach: 125 punten

ADAC Opel e-Rally Cup

ADAC Opel e-Rally Cup

De ADAC Opel e-Rally Cup is ‘s werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. In het eerste seizoen van deze elektrische rallycompetitie deden teams mee uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk én Nederland. Het Nederlandse team, dat namens Opel Nederland aan de start verscheen, wordt geleid door Timo van der Marel die tevens de rol van coureur op zich neemt. Het Nederlandse team levert hiermee een prikkelende impuls aan elektrisch rijden, op én buiten het parcours.

ADAC Opel e-Rally Cup

Over de Corsa-e Rally

De Opel Corsa-e Rally is gebaseerd op de succesvolle Opel Corsa-e en beschikt over een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De Corsa-e Rally is uitgerust met dezelfde 50 kWh lithium-ion batterij als de Corsa-e productieauto. Uiteraard voldoet de auto volledig aan de FIA-reglementen dankzij een geïntegreerde rolkooi, brandblusser en veiligheidsharnassen. De aanschafprijs voor een Opel Corsa-e Rally bedraagt € 49.900, exclusief BTW.

ADAC Opel e-Rally Cup