Home

Elektrisch rijden zit bij Opel in het bloedAl in 1968 eerste ontwikkelingen

Opel Electro GT

Wie interesse heeft in elektrisch rijden, is bij Opel aan het goede adres. We hebben de nieuwe volledig elektrische Opel Corsa-e en de Opel Grandland X plug-in hybride. In de nabije toekomst volgen er nog veel meer geëlektrificeerde auto’s. Elektrisch rijden zit bij Opel in het bloed. Ga je meer terug naar 1968?

De planning

Voordat we de geschiedenisboeken induiken: eerst een update over wat er bij Opel allemaal op stapel staat. Later in 2020 introduceren we bijvoorbeeld de volledig elektrische Opel Vivaro en de elektrische variant van de opvolger van de Mokka X.

Opel Grandland X Hybrid

Opel Corsa-e

Nog meer e-modellen

In 2021 komt daar dan nog een Combo-e, de Zafira-e Life en de opvolger van de Opel Astra bij. Belangrijk om te weten: in 2024 is van elke personenauto en lichte bedrijfswagen van Opel een geëlektrificeerde versie leverbaar. Zo komt er van de nieuwe Astra ook een plug-in hybride.

Terug naar 1968

Met meer dan vijf decennia onderzoek naar elektrische aandrijftechniek positioneert Opel zich in de voorhoede van de automobielindustrie. En dat brengt ons in 1968. In dat jaar werd een Opel Kadett B Stir-Lec uitgerust met een range-extender. De Stir-Lec maakte gebruik van veertien loodzuuraccu’s die werden opgeladen door een Stirling verbrandingsmotor achterin de auto. Het pionieren met een geëlektrificeerde aandrijflijn was begonnen.

Opel B-Kadett

Opel Electro GT

Opel had de smaak te pakken, want in 1971 verbrak Georg von Opel, de kleinzoon van de oprichter van Opel, zes wereldrecords voor elektrische voertuigen met de Opel Electro GT. Deze sportcoupe – uitgerust met twee gekoppelde elektromotoren met 120 pk – haalde een topsnelheid van 188 km/u. De 590 kilo zware nikkel-cadmiumaccu zorgde ervoor dat de auto bij een constante snelheid van 100 km/u een bereik van 44 kilometer had. Ter vergelijking: het accupakket van de Opel Corsa-e weegt 345 kilogram en daarmee komt de Corsa-e liefst 337 kilometer ver (WLTP).

Opel Electro GT

Opel Impuls

Door naar de nineties. Tussen 1990 en 1997 verzette Opel met het ‘Opel Impuls programma’ opnieuw de bakens.

Opel Impuls I: dit was een op de Opel Kadett gebaseerde elektrische auto die aangedreven werd door een 16 kW gelijkstroommotor met een nikkel-cadmiumaccu en vloeibaar elektrolyt. Het model had een actieradius van circa 80 kilometer en een topsnelheid van 100 km/u.

Opel Impuls II: deze auto was gebaseerd op de Astra stationwagen. Dit model gebruikte 32 loodzuuraccu’s om twee 3-fase asynchrone elektromotoren van stroom te voorzien. De motoren leverden samen zo’n 61 pk vermogen.

Opel Impuls III: Op het Duitse eiland Rügen werden tien exemplaren van de Impuls III getest. Samen reden ze meer dan 300.000 kilometer. Vijf exemplaren waren voorzien van nikkel-cadmiumaccu’s en leverden 61 pk vermogen en de andere vijf hadden natrium/nikkel-chlorideaccu’s en 57 pk. Alle Impuls III-modellen waren uitgerust met een 3-fase asynchrone elektromotor.

Opel Impuls

Opel Impuls

Opel Impuls

Opel Twin concept car

In 1992 presenteerde Opel de Twin concept car. De 0,8-liter driecilinder benzinemotor met 34 pk zorgde voor de aandrijving op de snelweg, terwijl twee 14 pk sterke wielnaafmotoren zorgden voor elektrische aandrijving in stadsverkeer en voor korte afstanden. Ook bijzonder was de centrale bestuurderspositie voorin, met drie passagiersstoelen achterin.

Opel Twin

Combo Plus

De voorbeelden van elektrische auto’s blijven komen. Door naar 1995: in dat jaar debuteert de Combo Plus bedrijfswagen, voorzien van twee natrium/nikkel-chlorideaccu’s in combinatie met een 45 kW 3-fase asynchrone elektromotor.

Opel Combo Plus

Flextreme Concept

Opel is nooit gestopt met de ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen. In 2007 presenteerden we bijvoorbeeld de Flextreme Concept op de IAA in Frankfurt. Dit model was voorzien van de ‘Voltec extended-range’ elektrische aandrijving. Met de Flextreme GT/E Concept, die in de 2010 op de Autosalon van Genève werd getoond, liet Opel zien dat deze techniek ook geschikt is voor middelgrote auto’s.

Opel Flextreme

Opel Flextreme

Opel Flextreme

Opel Ampera

In 2011 ging de Ampera – een elektrische auto met range-extender – in productie. Dit was de eerste elektrische auto voor vier personen die volledig toegerust was voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De energie voor afstanden tussen de 40 en 80 kilometer (afhankelijk van de rijomstandigheden), werd geleverd door een 16 kWh lithium-ion-accu die de 150 pk sterke elektromotor van elektriciteit voorzag.

Als de accu bijna leeg was, werd automatisch de 86 pk sterke benzinemotor ingeschakeld om de elektromotor van stroom te voorzien, waardoor het bereik van de auto vergroot werd. De ingenieuze Opel Ampera werd in 2012 uitgeroepen tot ‘European Car of the Year’. De Opel Ampera had ook een broertje: de Chevrolet Volt.

Opel Ampera

Opel Ampera-e

De Opel Ampera-e verscheen in 2016/2017. Dit elektrische model had met een bereik van 423 kilometer (WLTP) de grootste actieradius in zijn klasse. Nog steeds maakt deze range indruk. Je kan de Ampera-e overigens nu extra voordelig kopen.

De platte batterij is in de vloer weggewerkt, waardoor de Ampera-e ruimte biedt voor vijf passagiers en 381 liter bagage. Snel is ie ook, want de Ampera-e sprint dankzij een elektromotor met 360 Nm en 204 pk in slechts 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u.

Opel Ampera-e