Home

Opel en waterstoftechnologieDe techniek hebben we in het vizier

Opel en waterstoftechnologie

Opel is druk bezig met het uitstippelen van alle toekomstplannen. Daarbij heeft Opel alle aandrijfontwikkelingen in het vizier, ook waterstoftechnologie. Wist je dat Opel al diverse auto’s met een brandstofcel heeft gepresenteerd? Een terugblik.

Zo werkt het

Een auto met waterstoftechnologie en brandstofcel rijdt elektrisch, net als een batterij-elektrische auto als de nieuwe Corsa-e. Het grote verschil is dat de energie niet afkomstig is uit een groot accupakket, maar wordt opgewerkt in de brandstofcel door zuurstof te laten reageren met waterstof door middel van elektrolyse. Zo ontstaat elektrische energie. Een elektromotor gebruikt die energie om de wielen aan te drijven. Tot zover even een korte uitleg van hoe een aandrijflijn met brandstofcel werkt.

Opel en waterstoftechnologie

Terug naar 2000

Opel richt zich dus ook op waterstoftechnologie. In 2000 bracht Opel de ontwikkeling van brandstofcellen naar de weg met de op de Zafira gebaseerde HydroGen1. De brandstofcel zette waterstof om in elektriciteit, waarmee de 3-fase asynchrone elektromotor met 75 pk en 251 Nm werd gevoed. Een extra batterij ving de krachtpieken op.

Opel en waterstoftechnologie

HydroGen2

In 2001 werden twintig exemplaren van de HydroGen2 getest door klanten. De krachtbron leverde nu 82 pk vermogen, goed voor een topsnelheid van 160 km/u. Tijdens de Fuel Cell Marathon in 2004 reden twee modellen van de HydorGen3 bijna 10.000 kilometer door Europa, van Hammerfest in Noorwegen tot Lissabon in Portugal. In 2005 won voormalig F1- en Opel DTM-coureur Heinz-Harald Frentzen met een HydroGen3 de Rally van Monte Carlo voor auto’s met alternatieve aandrijving.

Opel en waterstoftechnologie

Opel en waterstoftechnologie

HydroGen4

De vierde generatie brandstofcelvoertuigen van Opel, zijnde de HydroGen4, was eveneens volledig emissievrij, met alleen waterdamp als uitstoot. De brandstofcel bestaat uit 440 cellen, verbonden in serie waarin waterstof reageert met zuurstof uit de lucht. Er is geen verbranding, maar een elektrochemische reactie die elektriciteit genereert.

Opel en waterstoftechnologie

Praktijktests

Op deze manier is een vermogen van 100 pk met een piek van 128 pk mogelijk. In 2008 werd een aantal HydroGen4-voertuigen ingezet in een door het Ministerie van Transport gefinancierd project in de staten Hamburg, Baden-Württtemberg, North Rhine-Westphalia en Hesse.

Opel en waterstoftechnologie

Ontdek onze elektrische en hybride modellen.