Opel GT X ExperimentalHet nieuwe gezicht van Opel

Opel GT X Experimental

Benieuwd naar de toekomst van Opel? Let dan even goed op, want deze Opel GT X Experimental laat zien hoe nieuwe Opels van rond 2025 er ongeveer uit gaan zien.

SUV

Je hebt het vast al gezien: deze Opel GT X Experimental is een compacte vijfdeurs SUV. Nog veel interessanter is dat deze auto volledig elektrische aandrijving heeft. Opel presenteert zijn toekomstvisie niet voor niets met een SUV. Waarom dan? Nou, 40 procent van alle in 2021 verkochte auto’s is naar verwachting een SUV. En die X zit er ook niet voor niets. Met deze X benadrukken we namelijk ons plan om onze greep op de SUV-markt verder te verstevigen.

Opel GT X Experimental

Lithium-ion-batterij

Hoe compact is deze GT X Experimental dan eigenlijk? Hij is 4.063 mm lang, 1.830 mm breed en 1.528 mm hoog. De wielbasis – de ruimte tussen de vóór- en achteras - komt uit op 2.625 mm. In de bodemplaat schuilt een compacte 50 kWh lithium-ion-batterij die je met een stekker maar ook met inductie kan opladen. In dat laatste geval plaats je de Opel boven een inductieoplaadpunt. Een stekker is dan niet nodig, slim!

Opel GT X Experimental

Optische detox

Wat design betreft is deze GT X Experimental ontzettend interessant. De Opel GT X Experimental presenteert innovatieve technologie met verfijnde eenvoud. Mark Adams, Vice President Design van Opel, en zijn designteam hebben een complete filosofie ontwikkeld voor Opels kenmerkende, Duitse design, dat puurheid verenigt met brutaliteit. In de GT X Experimental stelden ze zich bij elke gebruikelijke functie en elke component van de auto de vraag of het ontwerp ervan verder kon worden vereenvoudigd door overbodige elementen weg te laten. Dit proces noemt het designteam ‘optische detox’.

Opel GT X Experimental

Vizor

En dat zie je terug aan de auto. De SUV heeft een zeer clean ontwerp. Vooral het front, dat wordt in de loop van het volgende decennium een belangrijk designelement voor alle Opel-modellen. Dit nieuwe frontdesign noemen we Vizor. Dit omkadert alle hightech en merkelementen in het front, achter donker plexiglas, zoals het LED Blitz-logo die in diverse kleuren weergeeft welke status de auto heeft, en de LED Matrix-verlichting, de vleugelvormige dagrijverlichting en alle camera’s en sensors van de assistentiesystemen en de autonome rijfuncties.

Opel GT X Experimental

Autonoom rijden

Er is nog zoveel meer te vertellen over deze GT X Experimental. Zo biedt hij een autonome rijfunctie op niveau 3. Dat betekent dat hij in elk opzicht autonoom kan rijden, maar dat de bestuurder moet kunnen reageren wanneer ingrijpen noodzakelijk is. Instappen in deze auto is heel eenvoudig omdat alle deuren tot 90 graden kunnen open. De panoramische voorruit reikt in het dak tot boven de achterbank waardoor het interieur lekker licht is.

Opel GT X Experimental

Zijcamera’s

Deurgrepen en zijspiegels heeft de auto niet. In plaats van zijspiegels heeft de auto uitklapbare camera’s die zijn geïntegreerd in het gele designaccent langs de motorkap. Het beeld van deze camera’s wordt weergegeven op twee schermen, uiterst links en rechts van het dashboard. In het interieur tref je ook nog een ‘Pure Panel’ aan: dit is een enkel, breed scherm waarop alle belangrijke informatie wordt weergegeven. De toekomst wordt mooi. Dat beloven we.

Opel GT X Experimental