Home

Slimme 4WD voor Insignia GSi‘Twinster’ adaptieve vierwielaandrijving

Opel Insignia GSi

Fan van techniek? Dan vind je vast en zeker de nieuwe Opel Insignia GSi heel interessant. Hij is er als Grand Sport (vijfdeurs hatchback) en als Sports Tourer (stationwagon). Ze hebben beide Twinster’ adaptieve vierwielaandrijving met torque vectoring. Dat heeft diverse voordelen.

230 pk!

De Opel Insignia GSi vormt het topmodel binnen de Insignia-familie. Dat kun je ook aan de motor merken, want die heeft heel veel power. Onder de motorkap installeren we een compleet nieuwe 2,0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van liefst 230 pk. Schakelen gebeurt met een negentraps automaat.

Opel Insignia GSi

Hightech vierwielaandrijving

En zoals gezegd heeft de Insignia GSi altijd hightech vierwielaandrijving. Simpel uitgelegd varieert dit systeem de aandrijfkrachten in milliseconden over de vier wielen. Op deze manier krijgt elk wiel onder alle omstandigheden de juiste hoeveelheid koppel. Als bestuurder profiteer je van optimale tractie op elke soort ondergrond.

Opel Insignia GSi

Twinster

Laten we eens wat dieper in de techniek duiken. Dat is ook weleens leuk. De zogeheten ‘Twinster’ vierwielaandrijving met torque vectoring is uniek in het segment. De aandrijflijn bestaat uit twee lamellenkoppelingen aan de achteras in plaats van een regulier differentieel. De lamellenkoppelingen verdelen de aandrijfkrachten in een fractie van een seconde nog preciezer over de afzonderlijke achterwielen.

Opel Insignia GSi

Onderstuur

Het systeem leidt het grootste deel van het koppel perfect gedoseerd naar het buitenste wiel, wat onderstuur – waarbij de auto over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht glijdt – neutraliseert en de auto stabiliseert. De bestuurder houdt de auto daardoor gemakkelijk onder controle.

Opel Insignia GSi

Brembo en FlexRide

Tel bij die techniek de rood gelakte Brembo-vierzuigerremmen en het FlexRide-onderstel met vier rijdmodi op, en je hebt een auto die de zintuigen prikkelt. Over die rijmodi gesproken: er is keuze uit Standaard, Tour, Sport en – alleen in de GSi – Competition. Elke rijmodus past de instellingen van de schokdempers en de gevoeligheid van besturing, gaspedaal en de schakelmomenten van de automatische 9-traps transmissie zelfstandig of volgens de gekozen rijmodus aan.

Opel Insignia GSi

Competition

In standje Competition – te activeren door twee keer de knop ‘ESP off’ in te drukken – is de Insignia GSi extra dynamisch zodat de sportief aangelegde berijders de uiterste dynamische grenzen van de Insignia GSi kunnen opzoeken zonder dat de normale veiligheidssystemen ingrijpen.