Home

Hoera, Opel KAD-trio bestaat 55 jaar!Kapitän, Admiral en Diplomat

Opel Admiral Diplomat Kapitan

Het KAD-trio - ook wel de ‘Grote drie van Opel’ genoemd - vulde jarenlang het Nederlandse straatbeeld. We hebben het dan natuurlijk over de Opel Kapitän, Admiral en Diplomat. Drie absolute topmodellen die alle drie in 1964 een frisse start maakten. Vijftig jaar later kijken we terug op dit bijzondere trio.

Luxe auto tegen een lagere prijs

Met grote zescilinder- en achtcilindermotoren vormden de Kapitän, Admiral en Diplomat de absolute top van het Opel-gamma. De drie modellen werden gezamenlijk in 1964 geïntroduceerd en deelden veel onderdelen met elkaar. Het oudste model was de Admiral, die al in 1937 op de markt verscheen. Opel wilde met het model een plaats in het topsegment veroveren en bood een luxe auto aan tegen een lagere prijs, typisch voor Opel. Dankzij het separate chassis was de Admiral geliefd bij carrosseriebouwers en in die tijd verschenen er op basis van de luxe Opel talloze coupés en cabriolets.

Opel Admiral

Revolutionaire technieken

In 1938 verscheen er opnieuw een topmodel van Opel op de markt. Ditmaal was het de Kapitän die indruk maakte door zijn innovatieve technologieën. De grote Opel was namelijk voorzien van een zelfdragende carrosserie, in die tijd een hypermoderne innovatie. Net als de Admiral was de Kapitän geliefd onder carrosseriebouwers die de grote Opel ombouwden tot luxe cabriolets en coupés. De Opel Kapitän en Admiral vormden decennialang de topmodellen van Opel.

Opel Kapitan

Een smeuïge V8-motor

In 1964 werd het tijd voor nieuwe modellen en naast de Kapitän en Admiral verscheen de Diplomat op de markt. De drie modellen samen vormden het zogeheten KAD-trio, omdat ze gebaseerd waren op hetzelfde platform. Het ‘instapmodel’ was de Kapitän die vrijwel altijd werd uitgerust met een zescilinderbenzinemotor en sporadisch met een V8. Daarboven stond de Admiral die een statige en luxere uitstraling had. Het absolute topmodel was echter de nieuwe Diplomat die niet alleen als vierdeurssedan, maar ook als prachtige coupé op de markt verscheen. In combinatie met een smeuïge V8-motor was dit de meeste luxe auto dat je bij Opel kon kopen.

Opel Diplomat Coupé

Innovatieve technologieën voor iedereen

In 1969 werd het tijd voor de tweede generatie van het KAD-trio (de B-generatie). Na de oliecrisis van 1973 liep de vraag naar grote auto’s met een grotere motor echter sterk terug. De Opel Kapitän verdween in 1970 van de markt en in 1977 was ook het einde van de Admiral en Diplomat nabij. De modellen staan echter aan de basis van het huidige Opel, omdat de drieling innovatieve technologieën en luxe bereikbaar maakte voor iedereen.

Opel Admiral, Diplomat en Kapitan