Home

Zo ontwikkelt Opel de nieuwe Mokka – DEEL 1Testen en fine-tuning op Noordpoolcirkel

Opel Mokka ontwikkeling

Bij Opel maken we ons klaar voor de compleet nieuwe generatie Mokka. De productie start al in het vierde kwartaal van 2020 en begin 2021 staat ie in de showrooms. Voor de nieuwe Mokka heeft Opel diverse ontwikkelingsdoelen gesteld, waarbij extra focus ligt op rijdynamiek, efficiency en hoogwaardige kwaliteit. In deze tweedelige reeks geven we een blik achter de schermen. Want wat komt er kijken bij de ontwikkeling van een nieuwe Opel? Deze keer fase 1: het testen en fine-tuning op de Noordpoolcirkel.

Lapland

Muts op? Sjaal aan? Mooi! We ontmoeten Opel-engineer Gunnar Nees. Hij kan maar geen genoeg krijgen van ronden rijden op ijs. We spreken hem op bevroren meren en besneeuwde wegen in het Zweedse Lapland, de ideale testomgeving om bijvoorbeeld het chassis, de aandrijflijn, elektronica en verlichting te ontwikkelen en de wielophanging en rijhulpsystemen te optimaliseren.

Opel Mokka ontwikkeling

Laptop

Gunnar stopt regelmatig een paar minuten, grijpt dan naar de laptop, leest de gemeten waarden uit, legt elke afgelegde kilometer vast en vervolgt daarna weer zijn weg. In de uitgestrekte arctische wildernis is het in maart nog ijskoud. Dat zijn exact de juiste omstandigheden om harmonie tussen ABS, ESP en rijhulpsystemen te realiseren. Deze systemin zijn van levensbelang in noodsituaties. Je moet er altijd op kunnen vertrouwen, of dat nu bij 30 graden Celsius onder of boven het vriespunt is.

Goede feedback

Gunnar is naar het hoge noorden gereisd om het chassis verder af te stemmen. Zoals elke andere Opel moet ook de nieuwe Mokka een nauwkeurig stuurgevoel bieden, direct reageren op input en de bestuurder goede feedback geven. Het gevoel van controle is minstens zo belangrijk.

Opel Mokka ontwikkeling

Filosofie van Opel

Daarnaast moet er een goede mix zijn tussen comfort en sportiviteit. Een Opel mag absoluut geen ongecontroleerde carrosseriebewegingen vertonen, bijvoorbeeld als het voertuig met gemiddelde snelheid over een grote hobbel rijdt. De filosofie van Opel is dat elke auto een veilig rijgedrag moet bieden op de Autobahn, waardoor de bestuurder ontspannen achter het stuurwiel kan zitten. Een Opel moet in alle omstandigheden goed bestuurbaar blijven én rijplezier bieden.

Alles moet kloppen

Deze eigenschappen moeten onder alle weersomstandigheden aanwezig zijn, niet alleen in het ijskoude gebied bij de poolcirkel, maar ook bij de Middellandse Zee in hartje zomer. Opel-engineers stemmen daarom allerlei componenten en systemen haarfijn op elkaar af. Dit is een continu proces. Dempers, vering, besturing: alles moet kloppen.

Tijd voor de volgende stap?

Opel past tijdens de testwerkzaamheden ook de besturingssoftware aan voor een ideaal pedaalgevoel bij het accelereren en remmen, voor de juiste stuurbekrachtiging en voor de interactie tussen alle rijhulpsystemen. Wordt alles goed bevonden, dan is het tijd voor de volgende stap. Maar dat lees je in deel twee.

De nieuwe Opel Mokka in het kort:

  • Compleet nieuw platform, genaamd CMP (Common Modular Platform)
  • Wordt leverbaar met benzine- en dieselmotoren, maar ook met batterij-elektrische aandrijflijn
  • Zeer sterke staalsoorten toegepast voor extra stijfheid
  • Tot 120 kilogram lichter van vorige Mokka
  • Batterijpakket van 100% elektrische Opel Mokka-e ligt zeer laag in de bodemsectie

 Fun fact: De ontwikkelingsauto’s van de nieuwe generatie Mokka zijn nog voorzien van opvallende camouflage: een grote gele ‘K’ op groen-zwarte graphics. De ‘K’ verwijst naar Mokka. De 3D-achtige graphics verbergen de contouren van het voertuig.

ONTDEK DE NIEUWE MOKKA.