Home

Opel RAK e Concept, nog steeds hot!100 km rijden voor 1 euro

Opel RAK e Concept

In 2021 is het exact tien jaar geleden dat Opel de elektrische RAK e Concept presenteerde. Dit unieke voertuig ging nooit in productie, maar maakte wel de nodige tongen los. Helemaal omdat je met de Opel RAK e Concept 100 kilometer kon en nog steeds kan rijden voor slechts 1 euro.

Frankfurt

De Opel RAK e Concept debuteerde in 2011 op de 64ste editie van de Frankfurt International Motor Show, beter bekend als de IAA in Frankfurt. Met de RAK e Concept opende Opel een nieuw hoofdstuk op het gebied van elektrische mobiliteit, iets wat steeds belangrijker wordt.

Opel RAK e Concept

1 euro, slechts 1 euro!

Rijden tegen minimale kosten, dat was – en is eigenlijk nog steeds – mogelijk met de RAK e Concept. Het afleggen van 100 kilometer kost je slechts 1 euro. Zijn topsnelheid: 120 km/u. Dat klinkt aantrekkelijk, of niet dan?

Opel RAK e Concept

Productiepotentieel

"We willen elektrische voertuigen ontwikkelen die zich iedereen kan veroorloven, ook jongeren. De RAK e oogt cool en heeft een groot productiepotentieel. In de toekomst zal de efficiëntie worden gemeten in euro's, niet in liters per 100 km; vandaag presenteren we met trots onze ‘auto van 1 euro’, vertelde voormalig Opel CEO Karl-Friedrich Stracke tijdens de wereldpremière in Frankfurt.

Opel RAK e Concept

Betaalbare prijs

De lichtgewicht Opel RAK e is gebaseerd op een stalen spaceframe-structuur onder een huid van conventioneel synthetisch materiaal. Dit zorgt voor een hoog veiligheidsniveau en voor een betaalbare prijs. Opel vermijdt bewust het gebruik van dure composietmaterialen in zijn lichtgewicht-ontwerpfilosofie, om elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar te maken.

Opel RAK e Concept

RAK 2

De naam ‘RAK e’ herinnert aan de pioniersgeest geïnspireerd door Fritz von Opel en zijn revolutionaire raketauto in de vorige eeuw. In 1928 katapulteerde RAK 2 de kleinzoon van oprichter Adam Opel naar een topsnelheid van 228 km/u. De ‘e’ staat niet alleen voor elektrisch, maar ook voor ‘experimenteel’.

Opel RAK e Concept

Onzichtbaar

Het sportieve karakter van de tweezitter wordt onderstreept door zichtbare chassiscomponenten, zoals de in de wielen geïntegreerde schijfremmen voor en de van een motor afkomstige swingarm achter.

Slechts 119 cm hoog

Met een lengte van ongeveer drie meter en een hoogte van 119 cm biedt de aerodynamische Opel RAK e emissievrij rijden tegen minimale gebruikskosten. Na drie uur opladen van de accu tegen een kostprijs van ongeveer één euro, heeft de experimentele auto een actieradius van maximaal 100 km. Dit is het resultaat van de combinatie van een laag gewicht, een minimaal frontoppervlak, een lage rolweerstand en zeer efficiënte elektrische aandrijving. In theorie zouden zelfs 16-jarigen hun rijcarrière kunnen beginnen in de Opel RAK e door de topsnelheid te begrenzen op 45 km/u.

Opel RAK e Concept

Piekvermogen

De RAK e weegt slechts 380 kilogram en heeft een draaicirkel van 5,5 meter. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 13 seconden. De elektromotor heeft een piekvermogen van 49 pk en een constante output van 14 pk. Dankzij de 5 kWh batterij is 100 kilometer rijden mogelijk. Wat vinden jullie? Zou Opel de RAK e Concept alsnog in productie moeten nemen? Wellicht is het wel de perfecte auto voor deze tijd.