Parkeren in Amsterdam wordt erg duurMinder auto’s in centrum

Opel KARL

Je Opel even parkeren in Amsterdam? Misschien denk je er na het lezen van dit artikel anders over.

Amsterdams stadsbestuur

Duidelijke taal vanuit Amsterdam: het aantal auto’s in Amsterdam moet zoveel mogelijk worden beperkt, vooral in het centrum van de hoofdstad. Het nieuwe Amsterdamse stadsbestuur – bestaande uit GroenLinks, D66, PvdA en SP – onderneemt daarom diverse stappen.

Minder parkeerplaatsen

Allereerst worden er duizenden parkeerplaatsen geschrapt. Het stadsbestuur gaat de mogelijkheden onderzoeken om de grachtengordel parkeervrij te maken. In 2025 moeten in de binnenstad 7.000 tot 10.000 parkeerplaatsen zijn opgeheven. Voor de overgebleven parkeerplaatsen moet de autobezitter flink meer gaan betalen.

parkeren-amsterdam

Per uur fors betalen

Sterker nog: de parkeertarieven stijgen naar recordhoogtes. De parkeertarieven in de binnenstad van Amsterdam stijgen naar 7,50 euro per uur. De parkeerkosten doorbreken daarmee voor het eerst de grens van 5 euro per uur. Uit een online zoektocht bij diverse parkeergarages blijkt zelfs al dat 8 euro tot zelfs 9 per uur aan de orde van de dag is. Zijn er nog meer maatregelen? Zeker! De toegang tot milieuzones wordt strenger en de maximumsnelheid op de ring A10 gaat naar 80 km/u waar nu nog 100 km/u geldt.

Denk goed na

Parkeren in Amsterdam is dus niet heel interessant meer. Het advies van Opel: parkeer je Opel ergens buiten Amsterdam en ga met het openbaar vervoer richting het centrum. Is net zo eenvoudig en je spaart er een hoop brandstof mee uit.