Home

Deze dames zijn er klaar voorNieuw vrouwelijk verkooptalent Opel studeert af

Opel Talent Academy

Dit zijn ze dan: het nieuwe vrouwelijke verkooptalent! Dankzij de Opel Talent Academy is Nederland een flink aantal vrouwelijke verkoopadviseurs rijker.

Verkoopadviseur

De dames hebben het eenjarige opleidingstraject van Opel - dat geselecteerde kandidaten klaarstoomt tot het vak van verkoopadviseur - met succes afgerond. De officiële diploma-uitreiking vond op dinsdag 17 september plaats in de Adam Toren in Amsterdam. Daarmee komt ook een einde aan de bekroonde Jade-campagne die Opel in maart 2018 startte om meer vrouwelijke autoverkopers te werven.

Veranderende klantbehoefte

Jade-campagne? Dat behoeft natuurlijk wat uitleg. Komt ie: de spraakmakende Jade-campagne kwam voort uit het feit dat slechts 4% van de autoverkopers in het Nederlandse Opel-dealernetwerk vrouw was en de behoefte van Opel om hier verandering in te brengen. Waarom? Omdat Opel een organisatie ambieert te zijn met een representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt op de werkvloer, waarbij ook wordt ingespeeld op de veranderende klantbehoefte. Bovendien wil Opel graag meebewegen met de veranderingen in de maatschappij, in de automotive branche en met de klanten.

Fictieve lifestyle & design-organisatie ‘Jade’

De aftrap van het Jade-project vond plaats met een experimentele wervingscampagne waarbij vrouwelijke verkoopadviseurs werden gezocht voor een fictieve lifestyle & design-organisatie ‘Jade’. Er werd massaal op de betreffende advertentie gereageerd, maar het werd sollicitanten pas later duidelijk dat zij solliciteerden bij een identieke functie bij Opel in plaats van het fictieve bedrijf Jade.

Carrièreperspectief

Opel nodigde de meest geschikte kandidaten uit voor een gesprek. Uiteindelijk begonnen dertien dames aan hun job als verkoopadviseur en volgden ze tegelijkertijd een trainingsprogramma bij de Opel Talent Academy om de betreffende vrouwen een stevige basis en carrièreperspectief in de autobranche te bezorgen.

De puntjes op de i

Rob van der Spek, vestigingsmanager Motorhuis Leiden: “Mijn ervaring is dat vrouwen vaak meer oog voor detail hebben en dat merk je direct bij aankleding van de showrooms en op events. Net even ‘de puntjes op de i’, wat in de huidige ‘belevingsmarkt’ superbelangrijk is. Tevens zijn vrouwen over het algemeen wat fijngevoeliger en dat zorgt voor een andere, positieve, dynamiek in het team en richting klant, wat positief bijdraagt aan de prestaties van de hele vestiging.”

Opel Talent Academy

De Opel Talent Academy is een samenwerking is tussen Opel Nederland en Later Academy. Dit opleidingsinstituut verzorgt het gehele opleidingstraject, inclusief Talent Motivatie Analyse, Virtual Classroom Training, coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding.