FAQ

FAQ's

Wat heeft invloed op het elektrische bereik?

Hoe ver een elektrische auto kan rijden nadat hij volledig is opgeladen, hangt vooral af van de capaciteit van de batterij en het elektriciteitsverbruik. Verschillende factoren zijn hierop van invloed:

 

  • Het elektriciteitsverbruik wordt onder meer beïnvloed door de rijstijl van de bestuurder en de wegomstandigheden.
  • De capaciteit van de batterij wordt bijvoorbeeld beïnvloed door de buitentemperatuur.

Hoe is het elektrische bereik gemeten?

Het bereik (de actieradius) van de Ampera-e is gemeten op basis van de gestandaardiseerde meetmethode voor Europa, volgens de New European Driving Cycle (NEDC). Sinds 1 september 2017 wordt voor de typegoedkeuring van bepaalde voertuigen de WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) gebruikt. Deze testprocedure wordt onder meer gebruikt voor de vaststelling van het bereik (de actieradius) van elektrische auto's.

Sinds 1 september 2018 heeft de WLTP-testprocedure de tot dan toe gebruikte NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle) volledig vervangen. Volgens de (verkorte) WLTP-testprocedure gemeten, bedraagt het bereik van de Ampera-e 423 km. Omdat de WLTP-testritten onder meer realistische omstandigheden worden uitgevoerd, is het elektrische bereik in veel gevallen lager dan in de voormalige NEDC-meting. Het bereik in de dagelijkse praktijk zal uiteraard zowel verschillen van het bereik volgens WLTP en NEDC, omdat het werkelijke bereik beïnvloed wordt door de weg- en weersomstandigheden, de rijstijl en de belading van de auto.

Hoe kan het bereik geoptimaliseerd worden?

In de praktijk zijn factoren zoals de weggesteldheid, de weersomstandigheden en vooral de rijstijl van de bestuurder van invloed op de actieradius. Dit kunt u doen om het bereik positief te beïnvloeden:

 

  • Matig uw snelheid: Hoe sneller u rijdt, hoe meer energie u gebruikt.
  • Rijd ontspannen: Trek niet te vaak en te snel op. Rem geleidelijk af; zo maakt u optimaal gebruik de regeneratie van de remkracht. Eénpedaalsbediening versterkt regeneratief remmen in de "L" stand.
  • Spaar elektriciteit: Extra apparatuur en systemen gebruiken vaak veel energie. Maak daarom spaarzaam gebruik van de airconditioning en elektrische apparaten. Tip bij koud weer: de stoelverwarming gebruikt minder energie dan de hele auto opwarmen!
  • Kies de efficiëntste route: Vermijd als het kan al te grote druke en vertrek op een gunstig tijdstip. In de spits raakt de batterij door veelvuldig stoppen en optrekken bijvoorbeeld veel sneller leeg dan als u rustig kunt doorrijden.

 

Op het 10,2-inch touchscreen kunt u steeds zien hoe efficiënt u rijdt en hoeveel energie er nog in de batterij zit. Dit betekent dat u uw rijgedrag altijd kunt aanpassen om energie te besparen.

Welke apparatuur heb ik nodig om mijn Ampera-e op te laden?

De Ampera-e wordt standaard geleverd met een laadsnoer dat kan worden aangesloten op een gewoon stopcontact (2,3 kW). Om gebruik te maken van een openbaar laadpunt met wisselstroom (AC) dient u uw eigen kabel mee te brengen, die u bij de Opel dealer kunt kopen. Bij openbare snelladers met gelijkstroom (DC) hoeft u niets mee te brengen, aangezien het laadsnoer hierbij in het laadpunt geïntegreerd is.