MILIEUBEWUST EN STIL

Volledig elektrische auto’s, zoals de Opel Ampera-e en nieuwe Corsa-e,  stoten tijdens het rijden geen CO2, stikstof en fijnstof uit. Hiermee leveren ze een belangrijke bijdrage aan een schoner milieu. Dit positieve effect is natuurlijk het grootst wanneer de batterij wordt opgeladen met groene stroom. Elektrische auto's zijn ook uitzonderlijk stil. Dit effect is het grootst in de bebouwde omgeving, bij lage snelheden. 

 

De productie van een elektrische auto is gemiddeld energiezuiniger dan de productie van een vergelijkbare benzineauto, omdat er minder complexe, bewegende delen zijn. Het batterijblok kan aan het einde van de levensduur vrijwel volledig gerecycled worden, zodat de materialen niet verloren gaan. Dit betekent niet dat een volledig elektrische auto klimaatneutraal neutraal is. Tijdens het produceren van het accupakket komt CO2 vrij. Datzelfde gebeurt bij de stroomwinning. Wel is deze hoeveelheid afhankelijk van hoe de elektriciteit wordt opgewekt. Bij zonne- of windenergie wordt er bijvoorbeeld minder CO2 uitgestoten dan bij kolencentrales.

 

REMSTOF.
Dan is er nog sprake van remstof. Deze hele fijne stofdeeltjes komen vrij als een auto remt met het remsysteem (remblokken en remschijf). Een auto met een verbrandingsmotor remt slechts beperkt op de motor als het gaspedaal wordt losgelaten. Daarom moet je vrijwel altijd bij remmen met de remblokken om de auto af te remmen. Bij een volledig elektrische auto van Opel ligt dat anders, er is namelijk sprake van ‘one-pedal-driving’. Hierbij remt de elektrische auto sterk af op de elektromotor als u het ‘stroompedaal’ loslaat. Tijdens het afremmen op de elektromotor komt energie vrij en die energie wordt weer opgeslagen in het accupakket. Kortom: u bespaart energie en hoeft nauwelijks bij te remmen. De hoeveelheid remstof is dus heel beperkt en de remblokken gaan bovendien langer mee.

 

RECYCLING.
Personenauto’s worden steeds beter gerecycled. De regels hiervoor worden ook veel strenger. In de basis is de structuur van een elektrische auto gelijk aan die van een auto met verbrandingsmotor. Het grote verschil zit hem natuurlijk in het accupakket waarin zware metalen en chemische materialen zijn verwerkt. Er zijn steeds meer initiatieven die een gebruikte accu een tweede leven geven. Gebruikte accu’s kunnen bijvoorbeeld perfect gebruikt worden voor energie-opslag bij huizen of voor opslag van stroom die door windenergie is opgewekt.