TOEGENOMEN RIJBEREIK.

ANDERS EN TOCH VERTROUWD.
Elektrisch rijden voelt tegelijk vertrouwd én anders. Wat u direct merkt, is dat een elektrische auto sportiever optrekt, doordat de trekkracht steeds direct voor 100% beschikbaar is. Een laag zwaartepunt zorgt voor een uitstekende wegligging. Daarnaast rijdt een elektrische auto bijzonder gelijkmatig, door een constante afgifte van het vermogen. En u ervaart de voordelen van rijden met een automaat, omdat er bij een elektrische aandrijving niets te schakelen valt. Ook zal u ervaren hoe stil een elektrische auto rijdt.  Zo stil zelfs dat een speciaal geluid is toegevoegd om voetgangers en fietsers te waarschuwen. 

GEEN ANGST VOOR ACTIERADIUS.
Elektrische auto's geven u steeds overzichtelijke informatie over de capaciteit van de batterij en uw rijbereik. Met het toegenomen rijbereik van onze elektrische auto's en de relatief korte afstanden in Nederland zal het in de praktijk niet snel voorkomen dat u de batterij helemaal leeg rijdt. Het rijbereik van de elektrische Opel modellen varieert per model. Ontdek het rijbereik van de Opel Corsa-e, de Ampera-e en de Grandland X Hybrid4.

 

RIJBEREIK VERGROTEN
In de praktijk zijn factoren zoals de weggesteldheid, de weersomstandigheden en vooral de rijstijl van de bestuurder van invloed op de actieradius. Dit kunt u doen om het bereik positief te beïnvloeden:

  • Matig uw snelheid: Hoe sneller u rijdt, hoe meer energie u gebruikt.
  • Rijd ontspannen: Trek niet te vaak en te snel op. Rem geleidelijk af; zo maakt u optimaal gebruik de regeneratie van de remkracht. De auto remt voor een belangrijk deel af op de elektromotor, door het gaspedaal los te laten. Daarbij wordt de remenergie weer opgeslagen, om het rijbereik te vergroten.
  • Spaar elektriciteit: Extra apparatuur en systemen gebruiken vaak veel energie. Maak daarom spaarzaam gebruik van de airconditioning en elektrische apparaten. Tip bij koud weer: de stoelverwarming gebruikt minder energie dan de hele auto opwarmen!
  • Kies de efficiëntste route: Vermijd als het kan al te grote druke en vertrek op een gunstig tijdstip. In de spits raakt de batterij door veelvuldig stoppen en optrekken bijvoorbeeld veel sneller leeg dan als u rustig kunt doorrijden.

 

De actieradius van de Corsa-e is voor een deel afhankelijk van de gekozen rijmodus (Normal, Eco of Sport). De Sport-stand optimaliseert de rijdynamiek en reactiesnelheid van de auto, met een beperkt verlies van rijbereik. In de Eco-stand transformeert de Corsa-e in een langeafstandsloper met een aanzienlijk groter bereik, waarbij het comfort nauwelijks beïnvloed wordt. 

WAT IS WLTP?
Sinds 1 september 2018 heeft de WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) de tot dan toe gebruikte NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle) volledig vervangen. Omdat de WLTP-testritten onder meer realistische omstandigheden worden uitgevoerd, is het elektrische bereik in veel gevallen lager dan in de voormalige NEDC-meting. Het bereik in de dagelijkse praktijk zal uiteraard zowel verschillen van het bereik volgens WLTP en NEDC, omdat het werkelijke bereik beïnvloed wordt door de weg- en weersomstandigheden, de rijstijl en de belading van de auto.