Elektrische aandrijflijnen

Er zijn verschillende soorten aandrijflijnen als het om elektrische auto's gaat. Wij zetten de verschillende aandrijflijnen even voor u op een rijtje:

 

EV/BEV: Electric Vehicle of Battery Electric Vehicle.
Dit is elektrisch rijden in de breedste zin van het woord. EV’s of BEV’s zoals de Opel Ampera-e en Corsa-e hebben namelijk een volledig elektrische aandrijflijn. De Ampera-e heeft een vermogen van 150 kW (204 pk) en – afhankelijk van de rijstijl - een actieradius van 423 kilometer. De meeste elektrische auto’s zijn met zowel wisselspanning (AC) als gelijkspanning (DC) op te laden. Let er in ieder geval altijd op of een volle accu toereikend is voor uw persoonlijke reisafstand.

 

PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle
De plug-in hybride, zoals de Opel Grandland X Hybrid4, combineert de voordelen van elektrisch rijden met het rijbereik van een verbrandingsmotor. De auto heeft een accupakket waarmee u korte afstanden elektrisch kunt rijden (20 - 50 km) en bij hoge snelheden of lange afstanden wordt automatisch de brandstofmotor ingeschakeld. Een PHEV kunt u voltanken en opladen. 

 

HEV: Hybrid Electrical Vehicle
Een hybride aandrijflijn bestaat – net als de plug-in hybride aandrijflijn – uit een brandstofmotor, elektromotor en een accupakket. Het accupakket is echter niet via een laadpaal op te laden, maar de stroom wordt bijvoorbeeld tijdens het remmen opgewekt. De auto kan een aantal kilometer elektrisch rijden (2-4 kilometer). De actieradius is vergelijkbaar met die van een auto met verbrandingsmotor.

 

FCEV: Fuel Cell (Electric) Vehicle
DE FCEV is een waterstofauto die net als een EV/BEV geen broeikasgas uitstoot tijdens het rijden. De brandstofcel zet water- en zuurstof om in elektriciteit die de elektromotor aandrijft. Opladen is daarbij niet nodig, u hoeft alleen waterstof te tanken. De actieradius is vergelijkbaar met die van een auto met verbrandingsmotor.