Er zijn verschillende soorten aandrijflijnen als het om elektrische auto's gaat. 

Wij zetten de verschillende aandrijflijnen even voor u op een rijtje:

EV/BEV: Electric Vehicle of Battery Electric Vehicle.

Dit is elektrisch rijden in de breedste zin van het woord. EV’s of BEV’s zoals de Opel Ampera-e en Corsa-e hebben namelijk een volledig elektrische aandrijflijn. De Ampera-e heeft een vermogen van 150 kW (204 pk) en – afhankelijk van de rijstijl - een actieradius van 423 kilometer. De meeste elektrische auto’s zijn met zowel wisselspanning (AC) als gelijkspanning (DC) op te laden. Let er in ieder geval altijd op of een volle accu toereikend is voor uw persoonlijke reisafstand.

PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle.

De plug-in hybride, zoals de Opel Grandland X Hybrid4, combineert de voordelen van elektrisch rijden met het rijbereik van een verbrandingsmotor. De auto heeft een accupakket waarmee u korte afstanden elektrisch kunt rijden (20 - 50 km) en bij hoge snelheden of lange afstanden wordt automatisch de brandstofmotor ingeschakeld. Een PHEV kunt u voltanken en opladen. 

 

HEV: Hybrid Electrical Vehicle.

Een hybride aandrijflijn bestaat – net als de plug-in hybride aandrijflijn – uit een brandstofmotor, elektromotor en een accupakket. Het accupakket is echter niet via een laadpaal op te laden, maar de stroom wordt bijvoorbeeld tijdens het remmen opgewekt. De auto kan een aantal kilometer elektrisch rijden (2-4 kilometer). De actieradius is vergelijkbaar met die van een auto met verbrandingsmotor.

FCEV: Fuel Cell (Electric) Vehicle.

DE FCEV is een waterstofauto die net als een EV/BEV geen broeikasgas uitstoot tijdens het rijden. De brandstofcel zet water- en zuurstof om in elektriciteit die de elektromotor aandrijft. Opladen is daarbij niet nodig, u hoeft alleen waterstof te tanken. De actieradius is vergelijkbaar met die van een auto met verbrandingsmotor.

 

Opel heeft op dit moment twee Battery Electric Vehicles, (de Corsa-e & de Ampera-e)  en een Plug-in Hybrid Electric Vehicle, (de Grandland X Hybrid4).

Battery Electric Vehicles have:
  • An electric motor and battery
  • Battery charged with a cable at a charging station (private/public)
  • During operation battery also charged by energy recuperated: braking energy is converted back into electricity, whenever you take your foot off the accelerator or hit the brakes
  • Average driving range depends strongly on model, driving behaviour, ambient conditions and battery capacity. Some models can even drive more than 300km, based on given test cycle. The range of the Corsa-e is 330km (WLTP)1 , the range of the Ampera-e is 423km (WLTP)1 
  • Local zero-emission driving
 

Discover the battery electric vehicle Corsa-e here.

Plug-in Hybrid Electric Vehicles have:
  • An electric motor and battery plus a combustion engine, e.g. 1.6T 200hp2 in Grandland X Hybrid4 
  • Battery charged with a cable at a charging station (private/public) or via internal combustion engine
  • During operation battery also charged by energy recuperated: braking energy is converted back into electricity, whenever you take your foot off the accelerator or hit the brakes
  • Average driving range in full electric mode depends strongly on model, driving behaviour, ambient conditions and battery capacity. Some models can even drive more than 40 km, based on given test cycle. The range of the Grandland X Hybrid4 is up to 59 km (WLTP) 
  • Local zero-emission driving in full electric mode. The CO2-emission in hybrid mode for Grandland X Hybrid4 is up to 32g/km (WLTP)2 
 

Discover the Plug-in Hybrid Grandland X Hybrid4 here.

Want to learn more about charging electric vehicle batteries?

1 Range data has been determined according to WLTP test procedure methodology (R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). Everyday use may differ and is dependent on various factors. In particular: personal driving style, route characteristics, exterior temperature, heating/air conditioning, pre-conditioning.

 

2 Fuel consumption combined 1,4l/km; CO2 emission combined 32g/km. Fuel consumption and CO2-emission data have been determined according to WLTP test procedure methodology, and the relevant values are translated back into NEDC to allow the comparability with other vehicles, according to regulations R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1153 and R (EU) No. 2017/1151.