Van Londen naar Parijs, op één acculading.Opel Ampera-e steelt de show op Autosalon van Parijs.

Ontlading. Verraste mensen. Luidruchtig applaus. Dat alles was het resultaat toen het doek van de volledig elektrische Opel Ampera-e op de Autosalon van Parijs werd getrokken. En toen moesten de details nog volgen…

Grote actieradius

Laten we ook maar meteen met de deur in huis vallen: de Opel Ampera-e krijgt een actieradius van meer dan 500 kilometer (volgens NEDC-cyclus, voorlopige cijfers)! Toegegeven, de NEDC-cyclus geeft de dagelijkse praktijkwaarden niet weer. Want in de praktijk beïnvloeden factoren als de weg- en weersomstandigheden, het rijgedrag en belading een hele belangrijke rol in het energieverbruik. Maar zelfs met een realistische energieverbruikstest, komt de Ampera-e nog verder dan 380 kilometer.

Van Londen naar Parijs

Dat is meer dan genoeg om van Londen naar Parijs te rijden, op één acculading. Precies dat heeft Opel ook gedaan voordat het doek in Parijs van de Ampera-e werd getrokken. Sterker nog: na 417 gereden kilometers had de Ampera-e nog energie over voor 80 kilometer. De boodschap is duidelijk: met de Opel Ampera-e is het afleggen van grote afstanden geen enkel probleem.

Opladen zo klaar

En wat als de accu dan toch leeg is? Geen paniek! Want bij een snellaadstation (50 kWh snellaadstation) heb je na dertig minuten laden voldoende energie voor het afleggen van bijna 150 kilometer.

En heel snel!

We hebben de Opel Ampera-e uitgerust met een efficiënte aandrijflijn. Deze bestaat uit een 60 kWh-batterijpakket (onder de vloer gemonteerd) en een elektromotor met een koppel van 360 Nm en een vermogen van 150 kW (204 pk). Dat is heel veel power! Zelfs genoeg om in slechts 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u te accelereren.

Het rijden

En hoe rijdt dat dan? Dat moet je straks zelf even ervaren tijdens een proefrit. Weet in ieder geval dat de Ampera-e verschillende rijmodi heeft. In de rijmodus ‘Drive’ gebeurt er iets bijzonders: zodra je je voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem de auto af doordat de elektromotor dan als generator fungeert. De energie die tijdens het remmen vrijkomt, slaat het systeem weer op in het batterijpakket.

‘One Pedal Driving’

De Ampera-e heeft ook een speciale hendel achter het stuurwiel. Omdat de elektromotor zoveel koppel heeft, hoef je als bestuurder het rempedaal niet aan te raken om de Ampera-e volledig tot stilstand te brengen in normaal verkeer. Dit noemen we bij Opel ‘One Pedal Driving’. Natuurlijk heeft de Ampera-e ook een rempedaal als extra remkracht gewenst is. Wie slim om kan gaan met ‘One Pedal Driving’, profiteert van een tot vijf procent grotere actieradius.

Slim batterijpakket

Het batterijpakket is veel meer dan een opslagplaats van alleen energie. Het geheel is een belangrijk onderdeel van de carrosseriestructuur en draagt bij aan de stijfheid en de stabiliteit van de auto. Omdat het batterijpakket onder de vloer is gemonteerd, heb je in het interieur lekker veel ruimte. De Ampera-e biedt plaats aan vijf personen en de bagageruimte komt uit op 381 liter.

Connectiviteit

Aan connectiviteit hebben we natuurlijk ook gedacht. De persoonlijke assistent Opel OnStar (24/7 bereikbaar) en IntelliLink-infotainmentsystemen zijn daarom ook van de partij. Bovendien kijk je uit op een ultrascherp 10,2-inch touchscreen.

Eerste helft 2017

Dan rest nog een belangrijke vraag: wanneer komt de Opel Ampera-e op de markt? We introduceren deze revolutionaire elektrische auto in de eerste helft van volgend jaar in Europa. De prijs wordt betaalbaar en maken we later bekend. Alvast proefzitten? Dat kan tot en met 16 oktober op de Autosalon van Parijs.