Skip To Content
Hoe werkt het opladen

Alles over opladen.

Hoe werkt het opladen?

 

Het opladen van een elektrische auto doe je met de meegeleverde laadkabel. Je hoeft alleen de stekker in de laadaansluiting van de auto en het laadpunt te steken. Er zijn ook laadpunten waar al een laadkabel aan vastzit.  Dan hoef je je eigen laadkabel niet te gebruiken. 

 

Het starten en beëindigen van een laadsessie gaat met behulp van een app of laadpas op naam van een persoon of bedrijf. Dit is ook nodig voor de automatische facturatie van de  stroomkosten. Bij het starten van de laadsessie wordt ook de stekker aan beide kanten vergrendeld, zodat die tijdens het laden niet kan worden losgetrokken.

 

Welke verschillende laadkabels zijn er?

In Nederland kennen we drie manieren van opladen: via een huishoudelijk stopcontact, via een EV-laad- punt met wisselstroom (AC) en via een snellader met gelijkstroom (DC). 

 

Elke elektrische Opel wordt standaard geleverd met twee laadkabels. Eén daarvan heeft een standaard 230V-stekker (Schuko-stekker) aan de ene kant en een type 2-stekker aan de andere kant. Deze laadkabel is bedoeld voor thuisgebruik en voorzien van een ‘In-Cable Control Box’ (ICCB) die garandeert dat het opladen veilig verloopt. 

 

De andere laadkabel heeft aan beide uiteinden een type 2-stekker en is bedoeld voor gebruik van een (openbaar) EV-laadpunt. Voor het laden bij een snellader met een CCS-stekker heb je geen eigen laadkabel nodig, want die zit vast aan het laadstation. Vanwege de veel hogere laadvermogens zijn deze kabels dikker, zwaarder en vaak ook watergekoeld.

 

Welke laadstekker past in mijn Opel?

De type 2-stekker – ook wel de Mennekes- stekker genoemd – werd in 2014 door de Europese Commissie aangewezen als de standaard voor het opladen van elektrische auto’s met wisselstroom (AC). Sindsdien is de type 2-stekkeraansluiting te vinden bij alle nieuwe elektrische auto’s die in Europa verkocht worden, dus ook alle BEV’s en PHEV’s van Opel.

 

De type 3-stekker – ook wel de CCS-stekker (Combined Charging System) genoemd – is sinds 2017 de Europese standaard voor snelladen met gelijkstroom (DC). Alle nieuwe elektrische auto’s die geschikt zijn voor snelladen, hebben dus een CCS-aansluiting. Bij Opel geldt dat alleen voor de BEV’s en niet voor de PHEV’s. De type 3-stekker is in feite een type 2-stekker met daaronder twee extra contactpunten. Als je wilt opladen met een type 2-stekker, plug je die gewoon in het bovenste deel van de stekkeraansluiting van de auto. Er zijn geen separate aansluitingen voor een type 2- en type 3-stekker.

 

Om berijders te helpen bij het zoeken van de juiste laadstekker, zijn alle openbare laadpunten in de Europese Unie sinds maart 2021 voorzien van een etiket. Iedere soort lader heeft een eigen etiket in de vorm van een witte of zwarte zeshoek. Dat etiket is ook te vinden op de auto, bijvoorbeeld aan de binnenkant van het laadklepje. Om erachter te komen welke laadstekker geschikt is voor jouw elektrische auto, moet je alleen het etiket contoleren. 

 
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.
 

Ontdek meer over elektrisch rijden.

Hoe regel ik een eigen laadpunt?

Lees meer

Wat is het rijbereik van een elektrische auto?

Lees meer

De voordelen van elektrisch rijden.

Lees meer