WLTP Driving Fuel Consumption
Om te meten hoeveel brandstof een auto gebruikt en of hij aan de uitstootnorm voldoet, is wettelijk voorgeschreven dat elk automodel voordat het op de markt komt, een gestandaardiseerde testprocedure doorloopt. Voor de typegoedkeuring van nieuwe personenauto's geldt vanaf 1 september 2017 in heel Europa de nieuwe WLTP-testprocedure (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Deze vervangt de NEDC-testcyclus (New European Driving Cycle), die vanaf 1992 werd gebruikt. De nieuwe testprocedure is meer gericht op het rijgedrag in de praktijk en geeft daarom een beter beeld van het werkelijke verbruik van een auto. Op deze webpagina vindt u belangrijke informatie over WLTP, het verschil met NEDC, de tijdelijke EURO 6d-TEMP uitstootnorm en de eveneens nieuwe RDE-test (Real Driving Emissions). 
ONTDEK MEER

WLTP VS. NEDC.

WLTP NEDC
Starttemperatuur
14°C 20-30°C
Cyclustijd
30 min 20 min
Aandeel stationair
13% 25%
Cycluslengte
ca. 23 km
ca. 11 km
Snelheid
Gemiddeld: 46.6 km/u
Maximaal: 131 km/u
Gemiddeld: 46.6 km/u
Maximaal: 131 km/u
Aandrijfkracht
Gemiddeld: 7 kW
Maximaal: 47 kW
Gemiddeld: 4 kW
Maximaal: 34 kW
Invloed van optie-uitrusting, airconditioning en rolweerstand.
Test houdt rekening met gewicht, luchtweerstand en rolweerstand van opties. Geen airconditioning.
Test houdt alleen rekening met de rolweerstand.

WLTP: realistische verbruiks- en uitstootcijfers.

De WLTP-testprocedure levert cijfers op die beter overeenkomen met de alledaagse praktijk dan de hiervoor gehanteerde NEDC-methode. Zo kunt u uw werkelijke verbruik beter inschatten.

Op 1 september 2017 werd de ""Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure"" (WLTP) ingevoerd. Nu, een jaar later, wordt deze testprocedure in heel Europa wettelijk voorgeschreven voor alle automodellen die nieuw op de markt worden gebracht. Hoewel WLTP nog steeds een testmethode is die in een proefopstelling wordt uitgevoerd (op de rollenbank), houdt deze methode veel beter rekening met de dagelijkse praktijd, zodat hij een realistischer beeld geeft van verbruik en uitstoot.

 

De nieuwe testprocedure gaat onder meer uit van:

  • een meer realistische rijdynamiek en buitentemperatuur,
  • testritten over grotere afstanden,
  • een hogere gemiddelde en topsnelheid,
  • minder stops,
  • vaker remmen en optrekken.

Daarnaast speelt ook de invloed van toegevoegde uitrusting  (opties) in de WLTP-testprocedure een rol.

UITLEG VAN DE WLTP-TESTCYCLUS

Wat is de WLTP-testcyclus?

De WLTP-testprocedure bestaat uit verschillende fasen, die gebaseerd zijn op het reële rijgedrag van automobilisten over de hele wereld. In vergelijking met de NEDC-methode, is deze testcyclus dynamischer, met minder stopfases en hogere snelheden, terwijl de testcyclus ook langer is, om beter overeen te komen met het rijden in de praktijk.

 

Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een bepaald autotype wordt getest met zowel de meest als de minst zuinige uitrusting van de auto. Op deze wijze gemeten zijn de WLTP-cijfers vaak hoger dan de verbruiks- en uitstootcijfers die vroeger gepubliceerd werden. Maar het voordeel is dat deze cijfers veel beter overeenkomen met de werkelijkheid.

  • Wat is de WLTP-testcyclus?

    De WLTP-testprocedure bestaat uit verschillende fasen, die gebaseerd zijn op het reële rijgedrag van automobilisten over de hele wereld. In vergelijking met de NEDC-methode, is deze testcyclus dynamischer, met minder stopfases en hogere snelheden, terwijl de testcyclus ook langer is, om beter overeen te komen met het rijden in de praktijk.

     

    Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een bepaald autotype wordt getest met zowel de meest als de minst zuinige uitrusting van de auto. Op deze wijze gemeten zijn de WLTP-cijfers vaak hoger dan de verbruiks- en uitstootcijfers die vroeger gepubliceerd werden. Maar het voordeel is dat deze cijfers veel beter overeenkomen met de werkelijkheid.

EURO 6 EN RDE.

KERNPUNTEN VAN DE TESTPROCEDURES WLTP RDE
Temperatuur
14°C - 23°C
3°C - 30°C
Matige testomstandigheden
Gewicht
Leeg voertuig
+ bestuurder +15% belading
Tot 90% extra belading
Duur
30 minuten
90 - 120 minuten
Traject
Gedefinieerde cyclus
Verschillende routes (stad, platteland, snelweg) binnen bepaalde marges

Test onder realistische omstandigheden.

De nieuwe uitstootnormen, beginnend met Euro 6d-TEMP, schrijven voor dat er van nu af aan strengere eisen worden gesteld aan de manier waarop de uitstootcijfers van auto's worden vastgesteld. Niet alleen de uitstoot van CO2 moet worden gemeten, maar ook de uitstoot van stikstofoxide (NOX) und schadelijke deeltjes. De meting mag bovendien niet uitsluitend in een testopstelling plaatsvinden, maar moet door een test onder realistische omstandigheden onderbouwd worden.

Me dit doel is de RDE-testprocedure ontwikkeld (Real Driving Emissions). Deze testprocedure gaat niet uit van een vaste testcyclus, maar is gebaseerd op een afwisseling van verschillende routes (stad, platteland en snelweg), met een willekeurige afwissseling van afstand, acceleratie, buitentemperatuur, windcondities en verkeersintensiteit, binnen bepaalde marges. 

DIT KAN OOK INTERESSANT VOOR U ZIJN: