Skip To Content
Home

Opel, meer dan alleen auto’s (Deel 9)Deel 9: een Olympische bobslee

Opel heeft in zijn rijke historie veel meer gemaakt dan alleen auto’s. In veel meer sectoren heeft Opel nieuwe technologieën bereikbaar gemaakt voor een groter publiek. De naaimachines en fietsen zijn nog wel bekend, maar wist je dat Opel nog veel veelzijdiger was? In een aantal blogs staan we stil bij enkele van deze ‘vergeten’ Opel-producten. In dit negende deel: een Olympische bobslee.

Bobsleevereniging vraagt hulp

In 1977 wordt Opel benaderd door de Deutscher Bob- und Schlittenverband (DBSV) – de Duitse vereniging voor bobsleeën en sleeën. Of Opel hun bobsleeën van nieuw lakwerk willen voorzien. Dat wil Opel wel. Sterker nog, Opel stelt voor om ook gelijk een geheel nieuwe bobslee te ontwerpen. Dat ziet de vereniging wel zitten.

Opel maakte meer dan alleen auto's: een Olympische bobslee

Ontwikkeling op Olympisch niveau

Opel maakt er geen half werk van. De bobslee krijgt een officieel projectnummer, LP 13. De lat wordt hoog gelegd: het is de bedoeling dat de bobslee gebruikt gaat worden bij de Olympische Winterspelen van 1980, die worden gehouden in Lake Placid in de Verenigde Staten.

Opel maakte meer dan alleen auto's: een Olympische bobslee

De innovatieve Opel-bobslee

De sleep wordt professioneel ontwikkeld in de windtunnel. Daar komt een innovatieve vorm uit. Ook ontwerpt Opel een volledig nieuw stuursysteem en worden de skids voorzien van vering en demping. Uiteindelijk komen daar twee moderne sleeën uit: een vierpersoons- en een tweepersoonsversie. De moeite loont zich. In tests blijken de sleeën respectievelijk 0,65 en 1,35 seconden sneller op een run dan de voorgaande modellen. In de topsport is dat een gigantische verbetering.

Opel maakte meer dan alleen auto's: een Olympische bobslee

Een te groot risico

Toch duikt er een probleem op wanneer men de Opel bobslee voor de Winterspelen wil gaan gebruiken. De regelgeving zit niet mee. De federatie wil de kansen van alle deelnemers gelijk houden en staat alleen kwalificatie toe met de oude, conventionele bobsleeën. De nieuwe Opel-bobslee zou wel mee mogen doen aan de daadwerkelijke wedstrijd, maar dan moeten de teams na kwalificatie in de korte tijd zien te wennen aan de nieuwe Opel bobslee. De teams en met name de stuurmannen weten de innovatieve Opel bobslee niet perfect onder de knie te krijgen. De DBSV vindt het risico te groot en besluit om zich toch maar niet met de Opel bobsleeën in de strijd te mengen…

Zijn tijd ver vooruit

“Deze machines waren hun tijd ver vooruit – eigenlijk té ver”, herinnert bobsleelegende en Opel-fan André Lange zich. Het staat buiten kijf dat de bob van Opel tot op de dag van vandaag een blijvende invloed heeft gehad op het ontwerp van wedstrijdbobs.