WLTP vs. NEDC
WLTP | NEDC | |
---|---|---|
Starttemperatuur |
14°C | 20-30°C |
Cyclustijd |
30 min | 20 min |
Aandeel stationair |
13% | 25% |
Cycluslengte |
ca. 23 km |
ca. 11 km |
Snelheid |
Gemiddeld: 46.6 km/u Maximaal: 131 km/u |
Gemiddeld: 46.6 km/u Maximaal: 131 km/u |
Aandrijfkracht |
Gemiddeld: 7 kW Maximaal: 47 kW |
Gemiddeld: 4 kW Maximaal: 34 kW |
Invloed van optie-uitrusting, airconditioning en rolweerstand. |
Test houdt rekening met gewicht, luchtweerstand en rolweerstand van opties. Geen airconditioning. |
Test houdt alleen rekening met de rolweerstand. |
WLTP: realistische verbruiks- en uitstootcijfers
De WLTP-testprocedure levert cijfers op die beter overeenkomen met de alledaagse praktijk dan de hiervoor gehanteerde NEDC-methode. Zo kunt u uw werkelijke verbruik beter inschatten.
Op 1 september 2017 werd de ""Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure"" (WLTP) ingevoerd. Nu, een jaar later, wordt deze testprocedure in heel Europa wettelijk voorgeschreven voor alle automodellen die nieuw op de markt worden gebracht. Hoewel WLTP nog steeds een testmethode is die in een proefopstelling wordt uitgevoerd (op de rollenbank), houdt deze methode veel beter rekening met de dagelijkse praktijd, zodat hij een realistischer beeld geeft van verbruik en uitstoot.
De nieuwe testprocedure gaat onder meer uit van:
- een meer realistische rijdynamiek en buitentemperatuur,
- testritten over grotere afstanden,
- een hogere gemiddelde en topsnelheid,
- minder stops,
- vaker remmen en optrekken.
Daarnaast speelt ook de invloed van toegevoegde uitrusting (opties) in de WLTP-testprocedure een rol.
Uitleg Van de WLTP-testcyclus
Wat is de wltp-testcyclus?
De WLTP-testprocedure bestaat uit verschillende fasen, die gebaseerd zijn op het reële rijgedrag van automobilisten over de hele wereld. In vergelijking met de NEDC-methode, is deze testcyclus dynamischer, met minder stopfases en hogere snelheden, terwijl de testcyclus ook langer is, om beter overeen te komen met het rijden in de praktijk.
Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een bepaald autotype wordt getest met zowel de meest als de minst zuinige uitrusting van de auto. Op deze wijze gemeten zijn de WLTP-cijfers vaak hoger dan de verbruiks- en uitstootcijfers die vroeger gepubliceerd werden. Maar het voordeel is dat deze cijfers veel beter overeenkomen met de werkelijkheid.
-
Wat is de wltp-testcyclus?
Wat is de wltp-testcyclus?
De WLTP-testprocedure bestaat uit verschillende fasen, die gebaseerd zijn op het reële rijgedrag van automobilisten over de hele wereld. In vergelijking met de NEDC-methode, is deze testcyclus dynamischer, met minder stopfases en hogere snelheden, terwijl de testcyclus ook langer is, om beter overeen te komen met het rijden in de praktijk.
Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een bepaald autotype wordt getest met zowel de meest als de minst zuinige uitrusting van de auto. Op deze wijze gemeten zijn de WLTP-cijfers vaak hoger dan de verbruiks- en uitstootcijfers die vroeger gepubliceerd werden. Maar het voordeel is dat deze cijfers veel beter overeenkomen met de werkelijkheid.
Euro 6 en RDE
KERNPUNTEN VAN DE TESTPROCEDURES | WLTP | RDE |
---|---|---|
Temperatuur |
14°C - 23°C |
3°C - 30°C Matige testomstandigheden |
Gewicht |
Leeg voertuig + bestuurder +15% belading |
Tot 90% extra belading |
Duur |
30 minuten |
90 - 120 minuten |
Traject |
Gedefinieerde cyclus |
Verschillende routes (stad, platteland, snelweg) binnen bepaalde marges |
Test onder realistische omstandigheden
Me dit doel is de RDE-testprocedure ontwikkeld (Real Driving Emissions). Deze testprocedure gaat niet uit van een vaste testcyclus, maar is gebaseerd op een afwisseling van verschillende routes (stad, platteland en snelweg), met een willekeurige afwissseling van afstand, acceleratie, buitentemperatuur, windcondities en verkeersintensiteit, binnen bepaalde marges.