Skip To Content
Home

“WE HEBBEN TWEE DOELEN MET CORSA-E RALLY”De weg naar de nieuwe Opel Corsa-e Rally.

De Corsa-e Rally is klaar voor de start! Maar daar gingen rigoureuze tests aan vooraf. We spreken met Jörg Schrott, directeur Opel Motorsport, over de stand van zaken en de doelstellingen.

Beginfase

In de beginfase ondergingen twee prototypen van de batterij-elektrische rally-Corsa duurtests in het testcentrum van Opel in Dudenhofen. Schrott: “We hadden twee doelen. We reden met beide prototypen zo veel mogelijk kilometers om snel veel praktijkdata te verzamelen. We hadden geen referentie voor onze elektrische rallyauto en daarom moesten we in de beginfase van de ontwikkeling werken met berekeningen en simulaties. Die kunnen we nu gaan vervangen door praktijkgegevens. Ook onderzochten we de belastbaarheid en de temperatuurhuishouding van het accupakket onder rallyomstandigheden. Daarop pasten we waar nodig de software aan. Tot nu toe verloopt het testprogramma vrijwel probleemloos.”

Merkencupauto

Na de eerste testen, werd het tijd voor de volgende fase: zoveel mogelijk snelheid uit de 1036 pk (100 kW) sterke elektrische rallyauto halen. Ook dit was een uitdaging voor de doorgewinterde ingenieurs. Schrott: “Het is belangrijk voor een merkencupauto dat de prestaties onder alle omstandigheden constant en direct beschikbaar zijn om alle deelnemers gelijke kansen te bieden. Daarbij wilden we de uitstekende prestaties van zijn voorganger, in de Opel ADAM Cup, evenaren en overtreffen.” En dat is gelukt!

Lekker veel koppel

Het vermogen van de nieuwe Corsa-e Rally is ongeveer gelijk aan dat van de ADAM Cup car, maar de Corsa-e Rally heeft met 260 Nm wel beduidend meer koppel. Nog een voordeel: dankzij het in de bodem geïntegreerde 50 kWh accupakket – gelijk aan de Corsa-e productieauto - heeft de Corsa-e Rally een laag zwaartepunt en is ook de gewichtsverdeling uitstekend.

Drie rijmodi

De nieuwe Opel Corsa-e Rally heeft drie rijmodi: WP, WP Regen en Eco. In de WP-modus (Wertungsprüfung, ofwel rallyproef) zijn het maximale vermogen en koppel beschikbaar. In de WP Regen-modus is het koppel aangepast aan de mogelijk gladde ondergrond, want elektrische auto’s leveren het maximumkoppel immers al vanaf stilstand. De teams gebruiken de energiezuinige Eco-modus op de trajecten tussen de proeven en van en naar de servicelocaties.