Alles over elektrisch rijden.

Wat is het rijbereik van een elektrische auto?

 

Het rijbereik van een elektrische auto, ook wel actieradius genoemd, is afhankelijk van meerdere factoren. Te beginnen met de batterijcapaciteit in kWh. Hoe hoger de capaciteit, hoe meer energie de batterij kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden op een enkele batterijlading.

 

Daarnaast is het rijbereik afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder, de belasting van de auto, de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning en het gebruik van (zware) stroomverbruikers in de auto, zoals de airconditioning. Allemaal factoren die ook bij een brandstofauto van invloed zijn op het werkelijke verbruik.

 

Verder is het rijbereik van een elektrische auto afhankelijk van of je in de stad of op de snelweg rijdt. Anders dan bij een brandstofauto waarbij je steeds naar een hogere versnelling schakelt en daarmee het toerental en het brandstofverbruik verlaagt, heeft een elektrische auto geen versnellingsbak. Hoe harder je rijdt, hoe sneller de elektromotor draait. Bij hoge snelheden op de snelweg verbruikt een elektromotor dus meer energie dan bij lage snelheden in de stad. Bij uitsluitend snelwegritten kom je met een elektrische auto dus minder ver dan bij stadsritten. Bovendien kun je in stadsverkeer relatief veel energie terugwinnen met het regeneratieve remsysteem, waarmee je de actieradius zelfs kunt vergroten.

 

Tot slot is de lithium-ion batterij van een elektrische auto gevoelig voor lage temperaturen. Hoe kouder de batterij, hoe minder energie die kan vasthouden. Normaal gesproken kun je in de winter met een volgeladen batterij dus minder ver rijden dan in de zomer.

 

Gelukkig heeft Opel hier een oplossing voor. Elke elektrische Opel is voorzien van een actief warmtebeheersysteem om de batterij te verwarmen (of te koelen), zodat die bij elk weertype zo efficiënt mogelijk fungeert en het verlies aan actieradius minder groot is. Een lithium-ion batterij presteert namelijk het beste bij temperaturen tussen 15 en 25 graden Celsius. Houd er wel rekening mee dat het opwarmen (of koelen) van de batterij en het interieur energie kost en daardoor invloed heeft op het resterende rijbereik. Het is daarom mogelijk om jouw elektrische Opel voorafgaande aan vertrek alvast te verwarmen of koelen als de auto aan het opladen is. Dit kun je eenvoudig op afstand regelen met de myOpel-app, terwijl dit niet ten koste gaat van het rijbereik.

 

Hoe wordt de actieradius gemeten?

Het rijbereik van een elektrische auto wordt sinds 1 september 2018 gemeten volgens de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Dit is de officiële, onafhankelijke en verplichte meting van het brandstofverbruik, de uitstoot en de actieradius van alle (elektrische) personenauto’s en lichte bedrijfswagens die in Europa nieuw verkocht worden.

 

De actieradius van een elektrische auto wordt in een testomgeving op een rollenbank uitgevoerd bij een omgevingstemperatuur van 23 graden Celsius. Daarbij wordt een realistische autorit gesimuleerd en het stroomverbruik gemeten bij een rit in stadsverkeer, op de snelweg en een combinatie daarvan.

 

Is de actieradius wel voldoende?

Uit meerdere onderzoeken is echter gebleken dat automobilisten een veel grotere actieradius wensen dan ze feitelijk nodig hebben. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlanders gemiddeld 36 kilometer per dag reizen. De gemiddelde afstand om van en naar werk te gaan, bedraagt slechts 9,7 kilometer. Op basis van deze gemiddelden is de actieradius van een elektrische Opel voor de meeste automobilisten ruim voldoende. Veel automobilisten kunnen hun dagelijkse ritjes zelfs met de PHEV-modellen van Opel uitsluitend elektrisch afleggen. De Opel Astra Plug-in Hybrid en Opel Grandland Plug-in Hybrid bieden immers een 100% elektrische actieradius van 55 tot maximaal 61 kilometer (afhankelijk van de uitvoering). 

 

Nog een reden om niet bang te hoeven zijn voor een lege batterij: Nederland staat met grote afstand op de nummer 1-positie met de meeste laadpunten per inwoner én de meeste laadpunten per kilometer asfalt. Waar je ook rijdt, er is altijd wel een laadpunt in de buurt.En tijd om op te laden is er ook genoeg: volgens het CBS staan onze personenauto’s gemiddeld 23 uur per dag geparkeerd. Mocht je toch onderweg willen laden, dan kun je terecht bij ruim 2.500 snelladers waar je de batterij in ongeveer 30 minuten voor 80% kunt opladen. Daarnaast helpt de ritplanner van Free2Move Charge My Car, de vaste mobiliteitspartner van Opel, bij het plannen van de ideale route als je een lange afstand moet rijden. Op basis van de resterende batterijlading en het gemiddelde energieverbruik berekent de ritplanner de beste route naar je bestemmingen. Hij stuurt je zelfs automatisch naar het dichtstbijzijnde laadpunt op de route als je tussentijds moet laden.

 

Wist je dat?

Kopers van nieuwe, elektrische auto's kunnen de subsidie voor elektrische personenauto's voor particulieren aanvragen. De subsidie voor een nieuwe Corsa-e, Mokka-e of Combo-e Life bedraagt € 3.350, Maar wist je ook dat Opel nu je subsidie verdubbelt? Dan profiteer je van van een totaal voordeel van maar liefst € 6.700!

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je vrijblijvend in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.


 

Ontdek meer over elektrisch rijden.

Hoe regel ik een eigen laadpunt?

Lees meer

De voordelen van elektrisch rijden.

Lees meer

Elektrisch rijden met Opel Private Lease.

Lees meer