Home

Nieuwe opel corsa efficiënter dan ooit.Dankzij perfecte aerodynamica.

Nieuwe Corsa

De Opel Corsa vervult al decennialang een pioniersrol in zijn segment. De zesde generatie vormt daarop geen uitzondering. De nieuwe Corsa is bijvoorbeeld voorzien van meer rijassistentiesystemen dan de meeste in zijn klasse. Maar ook de aerodynamica is van het hoogste niveau.

De aerodynamische eigenschappen van de nieuwe Opel Corsa zijn geperfectioneerd in de windtunnel van het Research Institute of Automitve Engineering and Vehicle Engines bij de Universiteit van Stuttgart. Op deze plek test Opel de luchtweerstand van alle nieuwe modellen. Het resultaat van de nieuwe Corsa is een indrukwekkend lage luchtweerstand van slecht 0,29 Cw. Een prachtige score voor een auto uit het B-segment.

Aerodynamica speelt een steeds grotere rol bij het verlagen van de CO2-uitstoot. De luchtweerstandscoëfficiënt van een auto wordt uitgedrukt in een Cw-waarde. Een lagere Cw-waarde betekent minder weerstand, waardoor minder energie nodig is om de auto door de lucht voort te bewegen. Dat resulteert in lagere verbruiks- en emissiewaarden.

Uitstekende stabiliteit
De technici van Opel bestudeerden elk detail van de nieuwe Corsa voor een zo gering mogelijke luchtweerstand. De gehele onderzijde van de Corsa is voorzien van een glad paneel om de luchtstroom onder de auto te optimaliseren. De spoiler achterop de Corsa zorgt voor extra neerwaartse druk voor een betere koersvastheid op hoge snelheden.

Ook ongebruikelijk in deze klasse zijn de automatisch sluitende lamellen in de grille. Als die gesloten zijn, wordt de luchtstroom naar de motorruimte langs de voorkant van de auto geleid, wat resulteert in een lagere luchtweerstand. De stand van de grille is afhankelijk van motortemperatuur en snelheid.

Meer dan twintig jaar ontwikkeling
De nieuwe Opel Corsa maakt zijn publieksdebuut op de autoshow IAA in Frankfurt, die van 12 tot en met 22 september 2019 wordt gehouden. Het is overigens niet is de eerste keer dat een bijzonder gestroomlijnde Corsa daar zijn debuut maakt.

In 1994 presenteerde Opel de Corsa ECO3, die ontworpen was om zo min mogelijk brandstof te verbruiken, resulterend in een verbruik van slechts 3,5 liter brandstof per 100 kilometer. Het conceptmodel was voorzien van aangepaste bumpers, zijskirts en een spoiler die afkomstig was van de Corsa GSi. Alle aanpassingen zorgden voor een toentertijd zeer lage luchtweerstand van 0,29 Cw. De technische ontwikkelingen van toen zijn van invloed op de resultaten van nu.