Home

Opel Ascona en Manta 50 jaar!Twee iconische modellen worden abraham

Opel Ascona en Opel Manta

Feest! De Opel Ascona en Opel Manta bestaan namelijk vijftig jaar. Tijd voor een terugblik op deze twee iconische Opel-modellen waarmee heel veel mensen zijn opgegroeid.

Koesteren

Vandaag de dag zijn de Ascona en Manta gewilde klassiekers met vaak een veel hogere waarde dan de nieuwprijs van destijds. Heb jij dus een Ascona of Manta in je bezit? Zorg er dan maar goed voor. Het is historie. In maart 1975 stond de teller op 691.438 geproduceerde stuks van de eerste generatie Opel Ascona, terwijl er toen 498.553 stuks van de Opel Manta A uit de fabriek waren gerold.

Opel Ascona en Opel Manta 50 jaar

Verschillende evenementen

De vijftigste verjaardag van deze iconische Opel-modellen wordt dit jaar tijdens verschillende evenementen gevierd. Onder meer tijdens de ‘Bodensee Klassik’ klassiekerrally (7-9 mei 2020), waar zes exemplaren van de eerste generatie Ascona (A) én zes stuks van de eerste generatie Manta (A) aan de start verschijnen.

Opel Ascona en Opel Manta 50 jaar

Klassikertreffen

Daarnaast wordt het jubileum van de Opel Ascona en Manta groots aangepakt op 28 juni tijdens het ‘Klassikertreffen’ in Rüsselsheim met de aanwezigheid van circa honderd exemplaren van de Ascona A en Manta A. Hier worden circa 30.000 leden van verschillende Opel-clubs verwacht. Leuke vooruitzichten, maar laten we ook eens terugblikken.

 

Opel Ascona en Opel Manta 50 jaar

Opel Ascona: bijzondere feiten op een rij

• De Ascona Caravan was de eerste compacte lifestyle stationwagen en daarmee zijn tijd ver vooruit.

• De Opel Ascona werd uitgerust met onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren en telescopische schokdempers.

• Hij werd geleverd met een 1,6-liter viercilindermotor met 50 kW (68 pk) of 59 kW (80 pk) bij de S-versie.

• In maart 1972 introduceerde Opel een lager geprijsd instapmodel met een 1.2 OVH-motor met 44 kW (60 pk).

• Een populaire variant van de Ascona was de Voyage. Deze tweedeurs stationwagen (Caravan) bood veel ruimte en was de ideale auto voor jonge gezinnen met een actieve levensstijl.

• In de lente van 1971 werd het aanbod uitgebreid met de Ascona 1.9S en de Ascona SR.

• De Opel Ascona was niet alleen een winnaar op het asfalt, maar ook op het onverhard. Walter Röhrl en co-piloot Jochen Berger wonnen met de tweedeurs Ascona SR het EK Rally in 1974. In 1982 won Röhrl opnieuw het WK Rally, ditmaal met Christian Geistdörfer in een Ascona 400.

Opel Ascona en Opel Manta 50 jaar

Opel Manta: bijzondere feiten op een rij

• Het chassis, de wielophanging en de aandrijflijnen van de Ascona en Manta waren identiek.

• Het embleem van de Manta in de vorm van een mantarog werd ontworpen op basis van foto’s van zeebioloog Jacques Cousteau. Daarom werd de Opel Manta ook gepresenteerd op het Timmerdorfer Strand aan de Oostzee.

• In het eerste jaar verkocht Opel 56.200 stuks van de Manta A.

• Een nieuw lid in de motorenfamilie was de 1.6-motor met een vermogen van 50 kW (68 pk) en 59 kW (80 pk) bij de S-versie. De krachtigste motor die in de Opel Manta werd geleverd, was de viercilinder 1.9 S met 66 kW (90 pk) uit de Opel Rekord.

• In 1972 werd een nieuwe instapversie met 60 pk sterke 1.2-motor gelanceerd, evenals een nieuwe luxevariant in de vorm van de Manta Berlinetta.

• In de vijf jaar waarin de auto geproduceerd werd, kwamen er verschillende speciale uitvoeringen op de markt, waaronder de Holiday, Plus, Swinger en Summer Bazar, stuk voor stuk met een rijke uitrusting.

• In 1974 volgde de Opel Manta GT/E met een 77 kW (105 pk) sterke 1,9-liter motor met Bosch L Jetronic brandstofinjectie. De GT/E ‘Black Magic’ was voorzien van zwarte lak met oranje strepen op de flanken.

Opel Ascona en Opel Manta 50 jaar

Opel Ascona en Opel Manta 50 jaar