
Heb je je ooit afgevraagd hoe de Opel Manta aan zijn logo is gekomen? We leggen het graag aan je uit, want het verhaal is best bijzonder.
Terugblik
De sportcoupé is vernoemd naar de gelijknamige pijlstaartrog. Maar hoe is dat logo bedacht? En wie waren er verantwoordelijk voor? Tijd voor een terugblik.

Jacques Cousteau
De gestileerde rog als logo van de Manta ontstond toen George Gallion – destijds Opels hoofdontwerper - kort voor de start van de productie van de Manta een bezoek bracht aan Jacques Cousteau. Hij is de beroemde Franse maritiem onderzoeker.

Tien dagen
Gaillon: “We hadden de naam Manta al gekozen, want het gebruik van dierennamen voor auto’s paste helemaal in de tijdgeest. We wilden de nieuwe auto ook een fraai specifiek logo geven, maar hadden geen goed voorbeeld. Uiteindelijk hadden we nog slechts tien dagen om er een te ontwerpen, dus maakten we op de valreep een afspraak met Jacques Cousteau in Parijs.”

Gigantisch exemplaar
Daar keek Gallion urenlang door Cousteaus archief met beelden van mantaroggen. Uiteindelijk vond hij een afbeelding van een gigantisch exemplaar, gezien van de onderkant tegen een heldere achtergrond. Bingo, dat werd het logo voor de Opel Manta, die het iconische verchroomde logo vanaf de productiestart op de voorspatborden droeg.

Stap in nieuwe richting
De sportief gelijnde Opel Manta debuteerde in september 1970 – heel toepasselijk in Timmendorfer Strand, een plaats aan de Oostzee, in Noord-Duitsland. Voor Opel was de Manta een stap in een nieuwe richting: “In plaats van een bestaand model te vervangen, presenteren we nu een auto als uitbreiding van ons gamma; een auto die beantwoordt aan een nieuwe vraag vanuit de markt”, meldde het persbericht toentertijd.
