Skip To Content
Home

Hoe groen is elektrisch rijden?Feiten op een rij

Ampera-e

Best een interessante vraag: hoe milieuvriendelijk is zo’n elektrische auto nou eigenlijk? Tijd om hier wat duidelijkheid over te geven.

Aanzienlijk schoner

Een ding is duidelijk: een elektrische auto heeft tijdens het rijden geen CO2-uitstoot. CO2 staat voor kooldioxide. Een auto met een verbrandingsmotor stoot onderweg wel CO2 uit. In dat opzicht is een elektrische auto tijdens het rijden dus aanzienlijk schoner.

Remstof

Dan is er nog sprake van remstof. Deze hele fijne stofdeeltjes komen vrij als een auto remt met het remsysteem (remblokken en remschijf). Een auto met een verbrandingsmotor remt slechts beperkt op de motor als het gaspedaal wordt losgelaten. Daarom moet je vrijwel altijd bij remmen met de remblokken om de auto af te remmen. Bij een volledig elektrische auto ligt dat wat anders. Bij een elektrische auto als de Ampera-e van Opel is er namelijk sprake van ‘one-pedal-driving’. Hierbij remt de elektrische auto sterk af op de elektromotor als de bestuurder het ‘stroompedaal’ los laat. Tijdens het afremmen op de elektromotor komt energie vrij. Die energie wordt weer opgeslagen in het accupakket. Kortom: je bespaart energie en hoeft nauwelijks bij te remmen. De hoeveelheid remstof is dus heel beperkt. Je remblokken gaan bovendien veel langer mee.

Niet klimaatneutraal

Tot zover de stofjes die vrijkomen tijdens het rijden. De volledig elektrische auto is rijdend dus een stuk voordeliger. Dat betekent niet dat een volledig elektrische auto klimaatneutraal neutraal is. Tijdens het produceren van het accupakket komt CO2 vrij. Datzelfde gebeurt bij de stroomwinning. Vooral de manier waarop elektriciteit wordt opgewekt is belangrijk.

Bron

Als energie op een groene manier wordt opgewekt - dus met windkracht, waterkracht of zonne-energie - dan neemt de CO2-uitstoot in het totaalplaatje al aanzienlijk af. Onderzoeksinstantie TNO heeft ooit berekend dat één kWh ongeveer 447 gram CO2 kost. Met ‘groene’ energie is nog maar sprake van 36 gram CO2 per kWh.

Energiemix

In Nederland is er vrijwel altijd sprake van een energiemix, waarbij groene energie en conventionele energie (dus opgewekt in kolencentrales) vaak worden ‘gemengd’. TNO maakte ooit een rekensom dat een elektrische auto opgeladen met deze Nederlandse energiemix nog altijd 35 tot 55 procent minder CO2-uitstoot heeft ten opzichte van een voertuig met benzinemotor. Is er sprake van groene stroom, dan is het verschil zelfs 85 procent. Er zit dus veel potentie in. Maar nogmaals: de manier waarop de stroom is opgewekt is in dit plaatje heel erg belangrijk. Gelukkig is groene stroom in opkomst.

Recycling

Dan is er nog sprake van recycling. Personenauto’s worden steeds beter gerecycled. De regels hiervoor worden ook veel strenger. In de basis is de structuur van een elektrische auto gelijk aan die van een auto met verbrandingsmotor. Het grote verschil zit hem natuurlijk in het accupakket waarin zware metalen en chemische materialen zijn verwerkt. Er zijn steeds meer initiatieven die een gebruikte accu een tweede leven geven. Gebruikte accu’s kunnen bijvoorbeeld perfect gebruikt worden voor energie-opslag bij huizen of voor opslag van stroom die door windenergie is opgewekt.

Elektrisch rijden is interessant

Al met al is een elektrische auto op meerdere punten een stuk schoner dan een auto met conventionele aandrijflijn. En dat maakt elektrisch rijden in een auto als de Opel Ampera-e of Corsa-e natuurlijk alleen maar interessanter.