Home

Wat kost een elektrische auto per kilometer?Tijd voor een compleet kostenplaatje

Opel Corsa-e

Hoe zien de kosten van elektrisch rijden per kilometer eruit en hoe verhouden die zich tot de kosten van een brandstofauto? Tijd voor een compleet kostenplaatje.

Diverse factoren

De kosten per kilometer zijn afhankelijk van diverse factoren, denk bijvoorbeeld aan slijtage, het energieverbruik, de belastingen en verzekering. Heel veel draaiende onderdelen heeft een batterij-elektrische auto niet, waardoor er minder slijtage ontstaat en je dus minder vaak naar de werkplaats hoeft. Wel moet je rekening houden met grotere slijtage van banden. Dat komt omdat een batterij-elektrische auto zwaarder is en omdat de elektromotor veel koppel levert.

Belastingvoordelen

Het energieverbruik is afhankelijk van je rijstijl, het type wegdek, hoeveel passagiers en bagage er in de auto worden meegenomen, de weersomstandigheden, de bandenspanning en nog veel meer factoren. Natuurlijk moet je een batterij-elektrische auto verzekeren, maar veel belastingen heb je niet. Zo betaal je tot eind 2024 geen aanschafbelasting (BPM) en géén wegenbelasting. Lekker voordelig dus en het compenseert weer die hogere bandenkosten.

Variabelen

Wat je merkt na het lezen van bovenstaande tekst is dat je te maken hebt met verschillende variabelen. Het is daarom lastig om een realistisch beeld te geven van exacte kosten. Wel kunnen we dieper ingaan op de stroomkosten, omdat daar de tarieven gewoon bekend van zijn.

Kosten per kilometer

Goed, wat kost een elektrische auto dan per kilometer? Natuurlijk moet je voor stroom betalen. We gaan even uit van een jaarkilometrage van 15.000 kilometer en een gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km. Je hebt voor die 15.000 kilometer 2.550 kWh aan stroom nodig. Onderstaande tarieven komen uit februari 2019.

Thuisladen: 2.550 kWh x 0,22 euro = 561 euro stroomkosten per jaar
Publiek laadpunt: 2.550 kWh x 0,35 euro = 892,50 euro stroomkosten per jaar
Fastned-snellader: 2.550 kWh x 0,59 euro = 1.504,50 euro stroomkosten per jaar

Met thuisladen betaal je alleen voor de stroom 0,0374 eurocent per kilometer, bij een publiek laadpunt 0,0595 eurocent  en bij een Fastned-snellader 0,1003 eurocent.

En benzine en diesel dan?

En hoeveel kost een benzine- of dieselauto dan? Voor een litertje benzine betaal je gemiddeld ongeveer 1,669 euro per liter en voor een liter diesel is dat 1,424 euro per liter. Stel dat je 892,50 euro zou uitgeven aan diesel of benzine, dan moet een benzineauto een gemiddeld verbruik hebben van 1 op 28 om dezelfde brandstofkosten te realiseren. Bij een diesel is dat 1 op 24, ook best ambitieus. De ANWB heeft eerder berekend dat een kleine auto gemiddeld 0,31 eurocent kost per gereden kilometer, een kleine middenklasser 0,43 eurocent en een normale middenklas auto 0,49 eurocent. Dat is dan wel inclusief verzekering en wegenbelasting. Die bedragen zijn in bovengenoemde berekening niet meegenomen.

Elektrisch voordeliger

Onder de streep is elektrisch rijden dus voordeliger, want bij een benzine- of dieselauto moet je nog rekening houden met diverse belastingen en hogere onderhoudskosten. Wat aanschaf betreft zijn benzine- en dieselauto’s nog altijd goedkoper dan batterij-elektrische auto’s, ook al begint de prijs van die zogeheten BEV’s ook sterk te dalen. Een Opel Corsa-e met 330 kilometer range WLTP) is er bijvoorbeeld al vanaf 30.999 euro.