Home

De Opel Blitz bestaat 90 jaar!Een bliksemsnelle terugblik

Opel Blitz

In 2020 is het exact 90 jaar geleden dat de Opel Blitz ontstond. Hoe belangrijk is die Opel Blitz geweest? En wat gaat er in de toekomst mee gebeuren?

Sneltransport

In 1930 stond de volgende generatie Opel-bedrijfswagens in de startblokken. De ingenieurs hadden in die economisch zware tijd geweldig werk geleverd en presenteerden volledig nieuw ontwikkelde en uitstekend ontworpen vrachtwagens voor ‘sneltransport’. Voor de verkoop zocht de reclameafdeling van Opel een bondige naam, die zowel in het Duits als in iedere andere moderne taal goed was uit te spreken.

Prijsvraag

Voor het vinden van de juiste naam koos Opel een ongebruikelijke, zeer spraakmakende en effectieve manier: een prijsvraag waaraan iedereen in Duitsland kon deelnemen. “Win een Opel! We zoeken een naam die we wereldberoemd willen maken! Onze nieuwe vrachtwagen is klaar om te beginnen aan een succesvolle carrière in Duitsland en ver daarbuiten, met een naam die hem onmiskenbaar Duits maakt en ook uitdrukking geeft aan zijn superieure kwaliteit”, schreef Wilhelm von Opel in paginagrote krantenadvertenties. De hoofdprijs was een Opel 4/20 hp Limousine; vier Opel Motorclub-motorfietsen waren de tweede tot en met vijfde prijs. De sluitingsdatum voor inzendingen was 6 oktober 1930 en de winnaar werd bekendgemaakt op de Opel Dealerconferentie op 24 november 1930 in Frankfurt.

Opel Blitz

Oorsprong

De naam Blitz kwam uit 1,5 miljoen inzendingen als winnaar naar voren. Opel gebruikte die naam overigens al sinds 1889 voor de fietsen die het produceerde. En sinds 1930 stond de naam Blitz ook zes decennia lang voor Opels bedrijfswagens. Voor Wilhelm von Opel was het een naam “die zowel de oorsprong, de kracht als de prestaties van ons nieuwe product symboliseert.”

Langdurige succes

Negentig jaar geleden legde Opel met de Blitz de basis voor zijn langdurige succes met bedrijfswagens. De Blitz groeide uit tot het wereldberoemde symbool dat het merk nog steeds karakteriseert. Tegen het einde van de Blitz-modellijn hadden de fabrieken in Rüsselheim, Brandenburg en Luton een half miljoen exemplaren gebouwd.

Opel Blitz

Opel ‘Blitz’

De Blitz vormt nu het merkbeeld van Opel. In de toekomst – of eigenlijk nu al – is het merklogo belangrijker dan ooit. Het puristische, met precisie vormgegeven Opel ‘Blitz’ merklogo wordt bij elke nieuwe Opel centraal op het front geplaatst als onderdeel van de Opel Vizor. De Opel Vizor wordt de komende jaren een kenmerk van alle Opel-modellen met als doel de techniek in de voorkant van de auto te clusteren.

De toekomst van de ‘Blitz’

Het nieuwe familiegezicht van Opel sluit naadloos aan op de toekomstige designfilosofie van het merk. De nieuwe generatie Mokka toont voor het eerst het nieuwe template voor het front- en achterdesign van toekomstige Opel-modellen. In het designkompas kruisen twee assen de centraal geplaatste Opel Blitz, waardoor het merkembleem krachtiger naar voren komt. De geprononceerde vouw in de motorkap, die typerend is voor de nieuwste Opel-voertuigen, markeert de verticale as. De horizontale as wordt daarentegen gesymboliseerd door het bekende, vleugelvormige ontwerp van de LED-dagrijverlichting die alle toekomstige Opel-modellen behouden.

Opel Blitz